Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AlmaAdrovic
MEDLEM

VMB inköp

Har nu läst en del ang vmb men har fortfarande lite funderingar, framför allt bokföringsmässigt vilka konton och så. Vi köper in varor som vi sedan säljer vidare. Ibland blir det med moms och ibland utan. Ibland per styck men oftast i klump. Har förstått att när det är inköp med moms så blir det varuinköp 4000, men utan moms har jag 2 konton att välja på 1465 samt 4020. När vi köper från en auktionssida så tar dom ut för slag/auktionsavgift som det är moms på, och den avgiften vet jag inte hur jag ska bokföra eller är det helt enkelt att det också räknas som kostnad för det köpet, att det bokförs på samma konto (ex moms) Kan jag använda 1465 när man vet kostnaden per vara och 4020 när kostnaden per vara är okänd (när vi köpt tex 6 maskiner för 4000 kr). Blir säkert en följdfråga ang försäljning och vilka konton som ska användas beroende på om en eller flera varor sålts.

Tacksam för svar 🙂

10 SVAR 10
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det stämmer som du skriver att om du köper in "vanliga" momspliktiga varor så skall det bokföras på t ex konto 4000 och moms skall redovisas på konto 2641.

När du köper in styckvaror med ett fastställt pris dvs varje vara har ett eget pris så skall du använda det som kallas för normal VMB och boköra detta på konto 1465 lagervaror VMB. Oftast gäller detta dyrare inköp.

När man köper in ett parti varor till ett klumppris dvs varje vara har inte sitt bestämda pris så används det som kallas för förenklad VMB och inköpet bokförs på konto 4020.

I de fallen det är en kostnad som slagavgift så skall den också bokföras vid inköpet. Konteringen blir då på detta sätt om det är moms på avgiften.
Visar med ett exempel på ett inköp på 4 000 kr där det tillkommit en slagavgift på 500 kr inkl moms.

1930 Kredit 4 500 kr
1465 Debet 4 000 kr
6050 Debet 400 kr
2641 Debet 100 kr

Bifogar en informationssida från vårt systerföretag som visar hur man hanterar de båda olika typerna av VMB både när det gäller inköp, försäljning och hur moms skall redovisas.

Vinstmarginalbeskattning

/Joachim

Tusen tack för svar Joachim 😊. Länken du skickat med är just det som jag hade läst på tidigare, det förklaras så tydligt där egentligen men dom använder andra konton, tex har dom 4020 som förlust normal vmb och 4021 som förenklad vmb, och hos er finns 4020 som heter inköp av VMB varor, därför blev jag lite osäker. Antar att jag kan ta 6050 kontot för alla kringkostnader så som frakt, provision, serviceavgift mm? 

Hej

Man kan behöver lägga upp ett konto för förlust i sin VMB verksamhet om man behöver flytta med sig en eventuell förlust till ett nytt räkenskapsår. 

Det går bra att använda 6050 för samtliga kringkostnader det går även bra att dela upp kringkosntaderna på olika konton om man vill specificera det mer detaljerat. Då kan du använda 5710 för frakt och transport, 6050 för provisionen och 6991 för serviceavgifterna.

/Joachim

AlmaAdrovic
MEDLEM

Nu kommer en följdfråga, hur jag bokför en försäljning som tex via tradera där allt möjligt finns på specifikationen. Alla händelser är inom perioden 18 sep- 24 sep så det borde gå att bokföra hela händelsen i en och samma verifikation ( tänker mig att jag matchar på utbetalningsdatumet)

20 641 ink moms är insatt på kontot 240925

Försäljning: 

36 352 (utan moms) försäljning (3211 antar jag)

872 bokad frakt

174,40 moms på frakten

Köp:

6 964 köp av varor (4000)

7 200 köp av vmb (1465)

1 413 frakter (5710)

999 provisioner (6050)

AlmaAdrovic
MEDLEM

Ber om ursäkt men siffrorna stämmer inte insåg jag precis. Det ska vara: 

36 352 (utan moms) försäljning (3211 antar jag)

697,60 ex moms bokad frakt (5710)

174,40 moms på frakten (2640)

Köp:

5 633,60 ex moms köp av varor (4000)

7 200 köp av vmb (1465)

1 072,80 ex moms frakter (5710)

799,28 ex moms provisioner (6050)

1 876,42 moms (2641)

Tror att jag fått till det själv men får se hur det ser ut och jämför när någon svarat

Hej

Det beror som sagt på om detta skall hanteras enligt förenklad eller normal VMB. 

Har du köpt ett större parti varor eller har varje vara ett eget unikt pris?

Bokförs på helt olika sätt beroende på detta.

/Joachim

AlmaAdrovic
MEDLEM

Tar reda på det och återkommer 🙂

Trevlig helg

AlmaAdrovic
MEDLEM

Kollat, det är normal vmb på allt 😊

AlmaAdrovic
MEDLEM

Antar att inköp privat bokförs enligt nedan:

2018 K

köpet på motsvarande konto D, som i det här fallet jag sitter med nu 1465

Hej

Det är helt korrekt att hantera det på det sättet.

/Joachim