Hej!
Jag har rätt nyligen betalat in skatten på mitt första år (2022) till Skattemydigheten, och har insett att jag har bokfört varken årets resultat eller skatten på något sätt sedan jag gjorde klart årsredovisningen. Jag har AB med kontantmetoden, och liten omsättning förra året, och använder Visma eekonomi.
Jag gjorde vinst förra året på 500kr och har just nu saldo -500kr på konto 2099, inget på 2098.
Ska det skapas manuella verifikationer för att flytta saldot till 2098, och sedan vidare till 2091 (ska inte betalas ut till aktieägarna).
(enligt https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-foregaende-ars-resultat/ta-p/176754)
Jag har inte betalt preliminärskatt under året, och fick en slutgiltigt skatt på 103:-.
Ska det skapas en manuell verifikation för detta på konto 8910 debet och 2512 kredit?
Sedan när jag betalt in slutskatten till Skatteverket, bokför jag detta 2512 debet och 1630 kredit?
(enligt https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokforing-av-slutlig-skatt-och-F-skatt/ta-p/175735)
Finns det något mer som ska göras när Skatteverket dra summan från Skattekontot?
Är det något mer som skulle gjorts efter sammanställning av årsredovisningen?
Hälsningar,
Naomi
Hej
När du gjorde din årsredovisning gjordes den manuellt eller med hjälp av något av Vismas bokslutsprogram?
Anledningen till att jag frågar är att om du använt Visma Skatt och bokslut eller Visma Deklaaration så får du verifikationerna för årets skatt och årets resultat av de systemen och kan enkelt föra över dem till eEkonomi.
Om du har gjort Bokslutet helt manuellt så måste du manuellt bokföra in både omföringen av tidigare års resultat, årets skattekostnad och årets resultat
Om allt är gjort manuellt så skall du göra följande konteringar manuellt
1. Omföring av det tidigare årets resultat.
2099 Debet
2091 Kredit
2. Årets skattekostnad
2510 Kredit
8910 Debet
3. Årets resultat
Vinst
2099 Kredit
8999 Debet
Förlust
2099 Debet
8999 Kredit
Hoppas detta var svar på de frågor du hade annars är du välkommen att återkomma.
Joachim
Tack!
Jag har gjort årsredovisningen manuellt, och följt instruktioner enligt årsavstämning i eekonomi smart.
Punkt 1 Är det då resultat för år 2021? Min verksamhet startade år 2022.
Punkt 2. Skatten har jag beräknat via skatteverkets hemsida och sedan betalt. Detta finns inte ännu i visma (bara som en inläst bankhändelse). Hur bokför jag detta? Om jag bokför som i ovannämda förslag så får jag då en saldo på -103kr på 2510 och 103kr på 8910. Blir det rätt?
Hur konterar jag i kassa och bank händelser när detta dras från Skattekontot?
Punkt 3 Detta är redan gjort enligt instruktionerna i Visma eekonomi.
Tack igen, jag håller på att lära mig jättemycket!
Hej
Punkt 1
Det är resultatet från 2021 som den konteringen avser. Om du inte hade någon verksamhet 2021 så skall denna konteringen inte göras alls i 2022.
Du skall dock göra en kontering i 2023 på första datumet i det nya året av 2022 års resultat.
Punkt 2
Konteringen under denna punkt skall du lägga in som näst sista verifiaktionen under 2022 via en manuellt skapad kontering.
Bokföring > Verifikationer.
Inbetalningen bokför du sedan mot konto 1630 skattekonto när den dyker upp under kassa och bankhändelser.
Punkt 3
Tänk på att om du inte lagt in skattekostnaden så kommer det bokförda resultatet som du bokfört inte att vara helt korrekt då skattekostnaden påverkar resultatet. Så gör en kontrolla av detta efter att du lagt in skatten i 2022.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
Hej!
Ok, så först ska jag hantera skatten. (punkt 2) Och där är jag inte riktigt med på noterna!
Här kommer skatten att "bara dyka upp" på konto 2510, borde det inte finnas en koppling till något annat? Ska det sedan bokas mot 2510 när skatten dras från skattekonto (jag har nu bokat 1930-1630 i kassa och bankhändelser)
Jag jämför lite hur moms betalningar går till jag konterar momsen när mina fakturor betalas, detta sedan samlas ihop vid momsredovisningen till konto 2650. Vid betalningen av momsen till skattekontot är det bara 1930-1630 sedan bokas det mot 2650 när summan dras från skattekontot.
Sedan ska jag kolla att resultatet inte ändrats - hur gör jag det?
Vilka steg ska jag då utföra för att rätta resultatet i så fall?
Naomi
Hej
Skatten är en uträkning utifrån resultatet som gjorts under räkenskapsåret så den dyker inte bara upp. Nu har du redan de exakta uppgifterna på vad skatten blev så då är det bara bokföringen av den skatten som behöver göras.
Skattekostnaden kommer regleras senare när den slutliga och eventuella tillgodoförda skatten registreras på ditt skattekonto Då konterar man dessa två poster mot 2510 och skatten regleras därmed. Svårt att förklara i detalj utan ett skattekonto där dessa poster finns med.
Du ser i till exempel resultatrapporten i eEkonomi om det finns något beräknat resultat kvar längst ner. Om det blir ett beräknat resultat kvar så har resultetet förändrats av skatten.
Ha en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.