Hej!
Sitter och tittar i min balansräkning och inser att det slutliga resultatet i balansräkningen inte blir 0. Istället har jag en summa på 36 160,40 kr. Denna summa har jag lyckats härleda till att det är samma summa som mitt allra första årsresultat, då jag skaffade Visma eEkonomi, dvs 2015. Hur bör jag göra för att åtgärda detta så att dagens balansräkning balanseras?
PS. Jag önskar en så lättförståelig förklaring som bara möjligt (om en sådan finns)
Tack på förhand!
Gå först tillbaka till 2015 och kontrollera om du bokförde det årets resultat 8999/2099, eller om det eventuellt till och med bokfördes dubbelt. Om det inte gjordes behöver du såklart göra rättelsen nu, och hålla isär årets resultat och det gamla så att det blir rätt i deklarationen.
Tack för svaret! Hur gör jag en rättelse som håller isär det från årets resultat?
Hej
Om det är ett resultat som i tidigare år är bokfört fel eller dubbelt så rättar du till det genom att använda konto 2999/2091 lägg beloppet på motsatt sida på konto 2999 än det låg på i 2015
Då bör beloppet på 2999 bli korrekt i detta året och resultaten hålls isär.
/Joachim
Hej Joachim, tack för ditt svar!
Blir lite förvirrad av att jag ska använda kontot 2999 då det har följande beskrivning "Underkonto till konto 2990. Används tillfälligt för affärshändelser som är oklar och behöver utredas för att kunna konteras rätt." Jag bokför normalt årets resultat med kontona 8999/2019, är det inte dem jag bör använda?
Mvh /Jacob
Hej
Ser nu att tryckfelsnisse var framme i mitt tidigare svar. Självklart skall det inte stå 2999 utan 2099.
Ber om ursäkt för detta
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.