Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linköping
MEDLEM

Valutakonto

Hej,

 

Jag har fått ränta från banken 0,35 € på valutakonto, de pengarna är överförda till bankkonto som motsvarar 4,01 sek. Hur ska jag bokföra de två transaktioner? 

 

//L

13 SVAR 13
Joachim E
MODERATOR

Hej

På valutakontot bokfö du det som en ränteintäkt på konto 8310.

Överföringen som är gjord till företagskontot bokförs mot det konto du använder för ditt valutakonto. Kan till exempel vara 1980 valutakonton. men kontrollera vilket bokföringskonto som används för ditt valutakonto.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack för ditt svar.

Om jag bokför så här:

8310 - 0,35 K

1940 - 0,35 D  valuta konto

       och efteråt 

1940 - 4,01 K

1930 - 4,01 D

då blir en diff på 1940

Hej

Det blir helt korrekt om du bokför det på det sättet. 

/Joachim

Men då får jag saldo på 1940 - 3,66

Hej

Kan du börja med att värdea om ditt valutakonto och se om det hjälper. Se bifogad länk

https://helpcentre.visma.net/?integrationId=57d4f23e-9f8b-4742-a12a-7e7e0c2be318&pageroute=/document...

/Joachim



 

Hej

Såg att länken inte blev helt optimal. Så skriver hur du gör istället.

Värdera valutakonto

Om du tar emot inbetalningar och gör utbetalningar i utländsk valuta kan det vara bra att använda sig av ett valutakonto. Om du använder valutakonto bör du med jämna mellanrum värdera om valutakontot i bokföringen. Valutakurser ändras hela tiden. Det påverkar det motsvarande svenska saldot på kontot. Visma eEkonomi Smart gör värderingen automatiskt.

  1. Välj Inställningar - Kassa- och bankkonton.
  2. Välj det valutakonto du ska värdera.
  3. Välj Värdera.
  4. Välj det datum du vill värdera kontot till och fyll i saldot för just den dagen.

Beloppet måste anges i den utländska valutan. Du hittar nuvarande saldo på kontot i din internetbank. En jämförelse med saldot på ditt valutakonto görs sedan och skillnaden räknas ut.

  1. Välj Bokför.

Nu skapas en verifikation där kursdifferensen tas upp och valutakontot värderas om.
/Joachim

Jag har inte Kassa/bankkonton i min meny under inställningar

Hej

Då beror det nog på att du bokfört valutakontot i Euro och överföringen i SEK. All bokföring som görs bör ske i SEK även när det sker saker på ett valutakonto.

Kontona du använt i båda händelserna är korrekta. SÅ du får skapa en korrigeringsverifikation av ränteintäkten och bokföra den i SEK istället så blir det rätt även saldomässigt.

/Joachim

Linköping
MEDLEM

Sorry men jag förstår inte vad du menar.

Nu kom jag på - om jag gör en likvidöveröring  kommer det att stämma tror du? 

 

Hej

En överföring kommer inte hjälpa för den har du väl redan gjort som jag förstår det. Kommer påverka både 1930 och 1940 igen. 

Det jag menrar är följande.

Nu har du bokfört det så hör

 

8310 - 0,35 K

1940 - 0,35 D  valuta konto

 

1940 - 4,01 K

1930 - 4,01 D



Den första händelsen skulle bokförts i svenska kronor på följande sätt

8310 4,01 K
1940 4,01 D

Det är den verifikationen du måste rätta till.

/Joachim

Ok, jag förstår hur du tänker .

Om jag bokför den första händelse så som du säger:

8310 4,01 K
1940 4,01 D

då får jag saldo på 1940  - 4,01 sek

 

Saldo på bankkonto i bokföringen (1940) ska vara exakt samma som saldot på bankens valutakonto dvs 0,35€ - så tänker jag.

Ber om ursäkt för all strul, så mycket besvär på det lilla beloppet.


Saldot på 1940 bör bli 0 om du rättar till händelsen du redan har bokfört.

När räntan bokförs debiterar du 1940 med 4,01
När överföringen bokförs så krediterar du 1940 med 4,01

Då blir saldot noll vilket det bör vara om det inte finns några pengar kvar på kontot.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
 

Jo, det blir rätt saldo efter den andra bokföringen men om jag inte gjorde överföringen från banken då skulle saldo blir fel.

 

Jag gör så som du säger, tack  🙂 

Vi kan avsluta min fråga, den är löst 🙂