Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varning för fel i balansräkning vid årsbokslut

Jag håller på med årsbokslut och får fel i balansräkningen, kto 2098 debet 68 656 kr men det ska vara 8 656 kr. Jag har nog missat att boka om tidigare bokföringårs vinst med just 60 000 i aktieutdelning. Rättar jag genom att kreditera 60' på 2098 och debitera samma på 2091 eller hur gör jag? Jättetacksam för hjälp!

8 SVAR 8
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du använde 2091 vid aktieutdelningen istället för 2098 så går det utmärkt att göra en korrigering nu i bokslutet i efterhand där du krediterar 2098 och debiterar 2091 ja. Dubbelkolla bara så att det är därför felet har  uppstått och inget annat.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varmt tack för tipset!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

När jag nu sitter här och gör det sista så slår det mig att ditt svar "Om du använde 2091 vid aktieutdelningen istället för 2098 så går det utmärkt att göra en korrigering nu i bokslutet i efterhand där du krediterar 2098 och debiterar 2091 ja" så blir det fel för mig då jag tänker att ingetdera av dessa konton väl ska innefatta aktieutdelning? De är ju utbetalda pengar och bokats av mot 2898 och bankkontot. Men nu har jag alltså 60.000 i för mycket balanserad vinst kto 2091, tänker att jag debiterar 2091 men ska jag verkligen kreditera mot 2098, som är förra årets vinst? Hoppas någon vet.

 

Tack på förhand!

Eva

 

Hej igen!

 

Om du tar utdelningen i samband med årsstämman så kan du boka K1930 mot D2091 men om du vill ta utdelningen vid senare tillfälle så kan du bokföra K2898 (eller 2893) mot D2091. När utdelningen sedan tas ut så bokför du K1930 mot D2898 (eller 2893).

 

I din fråga så verkar du missat steget som jag fetmarkerat ovan. Så bokför det så ska det nog stämma sen 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har snurrat till det ordentligt... Vinst som uppstod för flera år sen togs året efter ut som aktieutdelning med precis 60.000. Jag bokade precis enligt din beskrivning förutom att jag använt både kto 2893 och 2898, båda är dock nollade idag, banksaldot stämmer. Förra årets årsbokslut var i balans (brutet räkenskaps år, avser då 2019 - 2020 sept till aug) och det var då aktieutdelningen gjordes. För det jag årsbokslut jag jobbar med nu, 2020 - 2021, så har får jag 60.000 för mycket på 2091, balanserad vinst. Och jag hittar inte felet... Kan man göra en bokslutsdisposition och bara boka bort det med kommentar att det avser utbetalade (och beskattade både i företaget som vinst och för oss delägare som kapitalskatt) pengar? 

Hej!

 

Det är lite svårt att avgöra vad som gått snett, men det kan nog hjälpa dig att ta ut huvudbok för kontona 2091, 2893 samt 2898 för 2019/2020 räkenskapsåret samt för 2020/2021 för att se om du kan se varför kontot inte stämmer längre. Man kan göra en bokslutskorrigering för att boka bort ja, men du behöver först ta reda på varför konto 2091 inte stämmer för att kunna korrigera, i och med att du behöver ett motkonto.

 

Så innan du gör bokslutskorrigeringen så behöver du alltså kontrollera de 2XXX kontona som har varit inblandade i utdelningen för att kunna på så sätt hitta felet. Jag skulle tro att steget som Lovisa visade gällande att flytta från ett 209X konto till ett 289X konto kanske inte gjordes, vilket då har skapat att du har för mycket just nu på 2091. I och med att du säger att du använt både 2893 och 2898 så kan jag tänka mig att det kan vara orsaken till differensen, kanske att det blev dubbelbokfört eller något liknande?

 

Har du något att tillägga kring detta @Lovisa Ljungvall - 4L Ekonomi ?

 

Hoppas detta hjälper dig lite framåt, ha det fint!

/ Josefine

Hej!

 

Ofta kan det snurra till det med dessa konton och för att förenkla för dig så finns ingen anledning att använda konto 2098 överhuvudtaget. Årets resultat bokförs på 2099 och sen tömmer du det på nya året mot konto 2091. Beslutad utdelning bokförs också mot konto 2091.

 

Nu kan du alltså tömma konto 2098 helt mot 2091 och bara hålla koll på att det kontot är korrekt.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så smidigt, stort tack!