Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maqedonci
MEDLEM

Varning vid korrigering innehållande 1630

Hej,

Jag började att boka min tjänstepension mot konto 7412 - Premie för individuell pensionförsäkring. 
Insåg sedan att jag vid några tillfällen av misstag bokfört mot 1630 - Skattekontot. 

Min tanke var att korrigera verifikationen men fick detta meddelande som jag inte vågade trycka igenom.
"

Vi avråder från att bokföra manuellt på detta konto.
Vi rekommenderar att du istället bokför transaktionen via Kassa- och Bankhändelser.

Vill du ändå bokföra transaktionen manuellt?"

Är det bara att godkänna eller bör jag göra på något annorlunda sätt?

Tack på förhand!
3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är bara en varning som kommer upp på grund av att programmet är utformat till att du skall inte bokföra saker manuellt på 1630 utan använda de inbyggda funktionerna istället. Däremot vid tillfällen som du vet med dig att du behöver bokföra manuellt, som tex nu när du skall korrigera så går det utmärkt att godkänna och ignorera varningen för att korrigera. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack för svar! När jag ändå är igång. Jag har i början lagt in min försäkringspremie som leverantörsfaktura och bokfört mot 7412 men någonstans på vägen har jag glömt bort det och lagt de som övrigt på 1920 och bokfört mot 7412. Spelar det någon roll och kan jag ändra? Lyckades inte riktigt. Sorry om mina förklaringar inte är så bra, har inte helt koll på alla termer 🙂

Hej igen!

 

Inga problem alls. 🙂 

 

Lite osäker på vad du menar med att du glömt bort det och lagt det som övrigt? Menar du att du i början lade in dem som leverantörsfakturor mot 7412 och sedan matchade fakturan mot betalningen, men nu mera valt övriga uttag och bokfört mot konto 7412 i debet och 1920 kredit manuellt i kassa- och bankhändelser? Om det spelar roll beror även på vilken bokföringsmetod du har, dvs faktureringsmetoden eller kontantmetoden. Så länge du har kontantmetoden och har gjort så som jag skrev som förslag på vad du menade så är det okej då det blir bokfört likadant oavsett. Det är inte nödvändigt att lägga in dina leverantörsfakturor i programmet även om det är bra att göra för att ha all nödvändig info samlat och kan matcha mot bankhändelserna. Det viktiga är att det blir bokfört korrekt och att man sparar sina underlag i originalform.

 

Återkom gärna med lite mer information vad du menar så kan vi hjälpa dig vidare. 

Josefine