Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BNCABBNR
UTFORSKARE

Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser

Hej!

 

Tänkte precis göra momsredovisning för apr-jun. Fick meddelande om "Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 2 verifikationer. Dessa verifikationer behöver kontrolleras."

 

De två verifikationerna som avses rör kostnad för webbplats och kostnad för visitkort där jag flyttat kostnader från 4056 / 4535 till 5900.

Minns jag rätt så läste jag (här på forumet) att man kunde flytta kostnaden efter att man kört momsredovisningen för att få kostnaderna på rätt konto (d.v.s. inte 4056 / 4535).

Nu klagar dock momsredovisningen på mina senaste verifikationer (se nedan).

 

Behöver jag göra någonting åt dessa? I så fall, vad?
Min känsla är att felmeddelandet inte är relevant i detta fall.

Tacksam för hjälp!

 

MVH

 

Webbplats

I januari bokförde jag en kostnad kopplad till hosting av webbplats (bolag inom EU). Jag använde konto 5900 - Reklam och PR (gruppkonto) och tror att jag manuellt lade till kontering för omvänd skatteskyldighet då.

a21.PNG

 

I mars flyttade jag kostnaden från 5900 till 4535 - Inköp av tjänster från annat EU-land, 25 %a104.PNG


Efter att momsredovisningen för jan-mar var skapad så flyttade jag tillbaka kostnaden till 5900.
Momsredovisning för apr-jun klagar på denna.

a147.PNG

Visitkort

I mars köpte jag visitkort. Jag använde konto 4056 - Inköp varor 25% EG och kontering för omvänd skatteskyldighet dök upp automatiskt.

a103.PNG

 

Efter att momsredovisningen för jan-mar var skapad så flyttade jag kostnaden till 5900.

Momsredovisning för apr-jun klagar på denna.

a146.PNG

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Orsaken till att momsrapporten klagar på de två händelserna är att du gjort justeringar i bokföringen efter det att momsrapporten är skapad. 

Båda de händelsena som den klagar på är bokförda med en momskod (20 och 21) men det finns inte någon moms redovisas på dessa. Det är orsaken till att momsrapporten klagar på dessa två.

Om du ångrar momsrapporten för jan - mars så den inte längre är bokförd varnar den fortfarande för att det är fel i den då?

Ha en fortsatt fin dag 
Joachim

Hej,

 

Ja, det är säkert precis som du skriver.

Frågan är väl: hur uppnår jag önskad effekt (kostnad på rätt konto) utan att momsrapporten klagar?

Kan jag manuellt ta bort momskoden på verifikationen där mitt mål är att flytta kostnaden till 5900?

 

Kan ångra momsrapporten för jan-mars men jag tror inte att det gör så att det blir rätt? Lär väl fortfarande vara fel p.g.a. det du skriver i ditt andra stycke? Eller?

Hej

Efter det att du ångrat momsrapporten kommer du även behöva korrigera de två rättelserna du gjort. ta bort momskoden 20 och 21 så kommer momsrapporten bli korrekt.

/Joachim

Tack för snabba svar.

Varför behöver jag ångra momsrapporten? Den är i sig korrekt. Den gjordes innan rättelserna jag gjorde.

Kan jag inte bara korra mina två rättelser och ta bort momskod ur dem?

Hej

Rimligen bör det räcka med att rätta de två händelserna. Dock svårt att svara på utan att se eller testa hur det blir men om du börjar med att rätta händelseran så ser du om momsrapporten fortfarande protesterar. Gör den det så ångrar du momsrapporten och gör om den.

/Joachim

Hej,

 

Tack för hjälpen. Det räckte att göra enl. nedan bilder (om någon annan har samma problem).

Inga felmeddelanden på momsredovisningen för apr-jun nu.

 

korr1.PNG

 

korr2.PNG

Hej

Härligt att det löste sig så smidigt. Tusen tack för att du återkopplade med dels att det räckte med justeringen och med bilder dessutom. 

Ha en riktigt skön sommar om vi inte hörs innan det är dags för ledighet.
Joachim