Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vidarefakturera, momsfråga

Om jag betalar och bokför trängselskatt utan moms eller en resa med lägre moms och sedan ska vidarefakturera denna kostnad till kund, så har jag läst mig till att jag ska lägga på 25% moms, trots att jag vid inköp inte betalat någon/ eller lägre momssats. Tänker jag fel eller blir inte det i slutändan då dyrare för mig/ mitt företag i slutändan när momsen ska betalas in? Vid inköp av produkt med moms som jag sedan vidarefakturerar kvittas ju ingående moms mot utgående moms? Men i detta fall när jag ska betala in momsen till Skatteverket så har jag ju ingen ingående moms att kvitta detta mot och jag får betala in mera moms? Känns som att jag missuppfattat någonting? Jag har Enskild Firma och bokför i VISMA eEkonomi.

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Ja så tolkar jag också det.
Jag försöker hitta så bra information som möjligt om detta och har förstått det som att den nya faktureringen (vidarefaktureringen) räknas som en ny separat affärshändelse och därför ska du använda din normala momssats i verksamheten, även om det vid inköpet specificeras en annan momssats eller är momsfritt. Har du alltså normalt 25% moms på din försäljning är det denna momssats som gäller även vid vidarefaktureringen. Detta är vad jag förstått från Skatteverkets håll en tolkning att vidarefakturering egentligen ska ses som en vanlig försäljning. Jag har även besvarat din fråga Fakturera kund för utlägg/ kostnader i enskild firma där jag också hänvisar till en bra momsbroschyr från Skatteverkets sida, men känns det fortsatt oklart kan det vara bra att dubbelkolla direkt med SKV innan du bokför momsen. 

Ha det fint! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Tack för svar jag tror jag har fått kläm på det hela. 🙂 Jag har även pratat med skatteverket.