Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vidarefakturera momsfri Googlefaktura till kund - eEkonomi

Jag handhar ett GoogleAds-konto åt en kund. Jag betalar för klicken som annonserna genererar. Kostnaderna betalas med mitt kreditkort och avstäms en gång/månad mot kund. Kvittona från Google har ingen moms (faktureras från Irland). Hur bokför jag detta när jag skall viidarefakturera till kund? Jag lägger inte på något, utan det är ren vidarefakturering.
10 SVAR 10
Jonima
MEDLEM

Du i din tur måste lägga på moms, då du och din kund är reg i Sverige.

CarinaEsp
CHAMPION

Vem är kvittona utställda på? Dig eller kunden?
Eftersom det rör sig om inköp av tjänst från EU så måste någons momsregistreringsnummer vara noterat på inköpet och den juridiska personen måste då även redovisa inköpet i skattedeklaration. 
Om det är ditt momsregistreringsnummer så har du ett inköp som du sedan säljer vidare, därmed ska du ta ut moms när du debiterar kunden. 
Om det är kundens momsregistreringsnummer så ska de ha originalkvittona till sin redovisning och du ska endast boka det mot ett balanskonto som utlägg. När du sedan gör en faktura till kunden så redovisar du utlägg utan moms mot samma balanskonto som du bokade utlägget.
Det här är något som ofta hanteras fel, då man blandar ihop om det rör sig om utlägg eller försäljning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Carina. Kvittona är utställda på mitt AB.  Det är egentligen ingen regelrätt faktura utan en avräkning mot mitt kreditkort (betalningskvitto) som dras med jämna mellanrum. Google anger sitt VAT (sitt Irländska), men det står ingen moms på kvittot.

Du måste ändå redovisa det som ett inköp från EU och därmed har du ett inköp. När du fakturerar kunden är det en försäljning och svensk moms.
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK, så då blir det ett inköp utan moms från leverantör och sedan försäljning med moms som en kundfaktura då?

Som jag ser det så blir det ett inköp från EU där du ska redovisa både ingående och utgående moms på skattedeklarationen. Även köpet ska redovisas i avsedd ruta på deklarationen.
Försäljning till kund med moms, ja.

Exakt som Carina skriver. Ditt underlag för ditt köp kan du finna under en login hos Google. Har detsamma själv.
Din faktura mot kund måste innehålla svensk moms
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK, säg att kvittot är på 2 000 SEK, då redovisar jag 1600 + moms och sedan samma sak till kund helt enkelt?

Nej,
Är kvittot på 2 000 kr så har du ett inköp från EU på 2 000 kr.
Inköp t ex konto 4045 (inköp tjänster från EU) Debet 2 000 kr
Utgående moms konto 2614 kredit 25 % av beloppet ovan
Ingående moms konto 2645 debet samma belopp som kredit om du har full avdragsrätt för moms.
Kontot du bokför inköpet på ska ha en momskod så att du får med det i din momsrapport.
Fd medlem
Inte tillämpbar

OK. Tack!