Jag skulle behöva hjälp med följande fråga
En organisation hos oss har ett abonnemang på GARMIN (spårningstjänst) som dras från vårt bankkonto varje månad. Jag ska vidarefakturera den summan till abonnemangsinnehavaren varje månad.
Jag behöver alltså lägga upp en ny artikel men vilka konton ska jag använda för att lägga upp en ny artikelkontering?
Annelie
Löst! Gå till lösning.
Hej
Om själva dragningen för abonnemanget bokförs som en kostnad så skall det faktureras kunden som försäljning av tjänst. Ni utför en tjänst i och med att ni betalar detta för kundens räkning.
Det finns redan en artikelkontering för detta i systemet så du behöver i så fall inte skapa en ny artikelkontering.
/Joachim
Jag glömde säga att underlaget för korttransaktionen är i form av en "faktura" utställd från Garmin - Storbrittanien och på fakturan står:
SKATTEINFORMATION
Momsnummer GB 568697858
Den här försäljningen omfattas inte av
moms i Storbritannien.
Förändrar denna info något av det du svarat tidigare?
/Annelie
Hej
Det förändrar ingenting utan ni betalar avgiften utan moms men måste fakturera det som en utförd tjänst med svensk 25 procentig moms.
/Joachim
Toppen! Stort TACK för hjälpen.
/Annelie
Tack snälla,
Vilken artikelkontering ska jag använda? Jag kan inte se hos mig att det finns någon.
Annelie
Hej
Artikelkonteringen Tjänster 25% skall du använda.
/Joachim
Beloppet som dragits från vårt konto är 172 kr. Enligt kostnadsspecifikationen så står det 0 på raden "skatt".
Om jag använder artikelkonteringen ovan så läggs ju momsen på beloppet 172 kr eller ska jag skriva in beloppet 137,60 i summan som ska faktureras, då läggs ju momsen på med 34,40 och det blir 172 kr att betala.
Hej
då ni inte betalar moms på inköpet så skulle jag rekommendera att ni fakturerar kunden 172 kr plus moms så ni inte förlorar pengar på det men det är helt upp till er om ni vill göra det på det andra sättet.
Däremot så kan ni inte fakturera det momsfritt.
/Joachim
OK, tack.
Annelie
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.