Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annelie4
UTFORSKARE

Vidarefakturera tjänst inköpt från område utanför EU

Jag skulle behöva hjälp med följande fråga

En organisation hos oss har ett abonnemang på GARMIN (spårningstjänst) som dras från vårt bankkonto varje månad. Jag ska vidarefakturera den summan till abonnemangsinnehavaren varje månad.
Jag behöver alltså lägga upp en ny artikel men vilka konton ska jag använda för att lägga upp en ny artikelkontering?

Annelie 

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Om själva dragningen för abonnemanget bokförs som en kostnad så skall det faktureras kunden som försäljning av tjänst. Ni utför en tjänst i och med att ni betalar detta för kundens räkning.

Det finns redan en artikelkontering för detta i systemet så du behöver i så fall inte skapa en ny artikelkontering. 

/Joachim

Jag glömde säga att underlaget för korttransaktionen är i form av en "faktura" utställd från Garmin - Storbrittanien och på fakturan står:

SKATTEINFORMATION
Momsnummer GB 568697858
Den här försäljningen omfattas inte av
moms i Storbritannien.

Förändrar denna info något av det du svarat tidigare?

/Annelie 

Hej

Det förändrar ingenting utan ni betalar avgiften utan moms men måste fakturera det som en utförd tjänst med svensk 25 procentig moms.

/Joachim

Toppen! Stort TACK för hjälpen.

/Annelie

Annelie4
UTFORSKARE

Tack snälla,

Vilken artikelkontering ska jag använda? Jag kan inte se hos mig att det finns någon.

Annelie

Hej

Artikelkonteringen Tjänster 25% skall du använda.

/Joachim

Annelie4
UTFORSKARE

Beloppet som dragits från vårt konto är 172 kr. Enligt kostnadsspecifikationen så står det 0 på raden "skatt".
Om jag använder artikelkonteringen ovan så läggs ju momsen på beloppet 172 kr eller ska jag skriva in beloppet 137,60 i summan som ska faktureras, då läggs ju momsen på med 34,40 och det blir 172 kr att betala.

Hej

då ni inte betalar moms på inköpet så skulle jag rekommendera att ni fakturerar kunden 172 kr plus moms så ni inte förlorar pengar på det men det är helt upp till er om ni vill göra det på det andra sättet. 

Däremot så kan ni inte fakturera det momsfritt.

/Joachim

OK, tack.

Annelie