Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alexlearner
MEDLEM

Vidarefakturering försvårar kostnads uppföljningen

Hej,

När man vidarefakturerar en kostnad, så ska hela den ursprungliga kostnaden bokas på det "vanliga" kostnadskontot.

 

Säg t.ex att man delar på en IT-tjänst mellan två företag. Moms bortses 

Ursprungskostnaden på 10 000 kr bokförs

Dr 6230 - Datakommunikation

Cr 2440 Levreskontra

 

Halva kostnaden vidarefaktureras till det andra företaget 

Dr 1510 Kundfordringar

Cr 3590 Övriga fakturerade kostnader

 

Om man då gör en kostnadsanalys på kontonivå, så ser det ut som om datakommunikation haft 10 000 i kostnader trots att den verkliga endast var 5 000.

 

Fortsätter man då med flera typer av vidarefakturering av olika kostnadsstyper tappar man lätt överblicken över den faktiska kostnaden.

 

Alternativtet är ju att lägga ett intäktskonto för varje typ av vidarefakturering eftersom att man inte ska kvitta intäkt och kostnad på ett kostnadskonto.

 

Förstår jag rätt i problematiken som detta orsakar?

 

 

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Du skapa ett konto i grupp 4 och sen delar du fakturan på två konton. Halva kostnaden på det kostnadskonto som avser din egen verksamhet och halva kostnaden på konto 4XXX som avser den delen som du ska fakturera vidare. 

//Carina