Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Vilket konto för Amazon-konto?

Hej,

 

Vi säljer produkter via amazon och summan för de sålda produkterna hamnar alltid först på vårt Amazon-konto och förs sedan över som en klumpsumma till vårt bankkonto (1930).

 

Vi har fått rådet att skapa ett 19XX konto eller 15XX konto för amazon-kontot dit fakturorna/ordrarna ska bokföras som betalda mot, som fungerar som ett avstämningskonto eller ett mellankonto.

 

Vi kommer alltså att skapa fakturor som markeras som betalda mot detta konto och inte mot 1930-kontot.

 

Vad är det för skillnad mellan 19XX konton och 15XX konton, är något av dem att föredra över det andra?

35 SVAR 35

Hej

Inte som en faktura utan mer som kontakt försäljning enligt kassaregisterlagen. Det är därför man gör på samma sätt oavsett bokföringsmetod.

Du bokför upp försäljningen löpande som en fodran på Amazon utifrån underlaget som går att ta fram (det som Wisser01) bifogade t ex.
Så inga fakturor behöver skapas.

/Joachim 

Okej det visste jag inte, vad bra! Då återstår bara frågan, om jag bokför dessa verifikat vid varje periods utbetalning (som sker ca varannan vecka), hur bokför jag avgifterna när jag inte får momsspecifikationen på dem förrän ett par veckor senare? Särskilt nu när vissa av avgifterna har svensk moms medan några andra (såsom marknadsföringskostnader) inte har någon moms.

Hej

Avgifterna skall bokföras när ni får pengarna utbetalda. I samband med utbetalningen bör ni ha fått underlaget för vad de dragit av för kostnader förmodar jag. Annars blir det extremt svårt att hantera.

/Joachim

Hej igen Joachim, stämmer Sofias svar enligt nedan, måste veta då jag nu skall ändra för tredje gången efter era anvisningar?

//Christer

Hej

Vet inte vilket av svaren du hänvisar till då svaren inte alltid hamnar i följd i forumet. Så klistra gärna in vilket svar det är du menar.

/Joachim

Visma Joachim.jpg

Läs gärna min fråga kring CDON också som jag har skickat, tack!

//Christer

Hej

Ja den konteringen är korrekt förutsatt att din försäljning sker till ett land utanför EU och innehåller samma kostnader och valutadifferenser. 
Konteringarna behöver inte alltid så ut på det sättet då det beror på vad det är för typ försäljning som sker (Till privatperson, till företag, Inom Sverige, Inom EU, utanför Eu etc). Så utifrån bland annat de kriterier jag räknat upp kan konteringarna se annorlunda ut.

Men principen är rätt

Om frågan gällande Cdon var underlaget du bifogat så skall det bokföras på detta sätt (Som du skrivit) plus ett öre i öresavrundning.

 

Joachim

Hej igen Joachim och tack för ditt svar, detta var dock inte min fråga men jag gör så här att jag öppnar en ny tråd och ställer den mer tydligt, hoppas att det är okej.

//Christer

Hej

Borde hanteras på exakt samma sätt enda skillnaden är att det inte är specificerad vad det är för avgift det avser.

"K: 3060 (Försäljning till Storbritannien)

 D 1510 (Kundfordringar)

 

2) När jag någon vecka senare får in utbetalningen på bankkontot efter alla avgifter är betalda bokför jag t.ex.:

D : 6050 Försäljningsprovisioner

D : 2641 Ingående moms

K: 1510 (Kundfordringar)

D : 7960 (Valutakursförlust)

D : 1930 (Bankkontot)

/Joachim

Okej så det enklaste är alltså att bokföra i två steg:

 

1) Bokföra alla ordrar som kom in under perioden som ett enda verifikat istället för enskilda fakturor och ange det sista datumet för perioden, och bokföra dem som en kundfordran. I mitt fall säljer jag i GBP och utan moms så det skulle bli:

K: 3060 (Försäljning till Storbritannien)

😧 1510 (Kundfordringar)

 

2) När jag någon vecka senare får in utbetalningen på bankkontot efter alla avgifter är betalda bokför jag t.ex.:

D : 6050 Försäljningsprovisioner

D : 2641 Ingående moms

K: 1510 (Kundfordringar)

D : 7960 (Valutakursförlust)

D : 1930 (Bankkontot)

 

Eftersom Amazon alltid håller kvar en del av summan så blir det en summa kvar på 1510 då inte hela summan betalas ut.

 

Kan jag göra så här även om man använder fakturametoden eller bör varje försäljning ha en enskild faktura?

Och igen, hur bokför jag momsen när jag inte ser vad momsen är förrän ca en månad senare när sammanställningen sätts ihop? Dvs långt senare än när utbetalningen skett.

Tack Sofia för din ihärdighet, detta måste lösas så att det går enkelt att bokföra - har exakt samma problem som dig. När vi får redovisningar från andra ställen typ CDON ser det ut så här vilket är mycket enkelt att bokföra, se nedana!

Med Amazon är det mer eller mindre ett h-e och jag börjar tröttna nu, finns det möjligtvis någraCDON.jpg genvägar Joachim???

//Christer

Tusen tack, en mycket enkel och bra förklaring, skall testa på direkten.

//Christer

image.png

sofia_12
UTFORSKARE

Hej Joachim,

 

Nu har jag fått de nya momsfakturorna på Amazon och jag blir ännu mindre klok på hur jag ska göra...

 

Amazon tar som sagt numer ut svensk moms på sina avgifter, dock specificeras inte summan för momsen någonstans förutom i en samlad faktura som inkluderar alla avgifter för hela augusti månad, oavsett hur många utbetalningar som har skett.

 

Jag kan få fram den totala avgiften inklusive moms på varje transaktion, men detta visas dock i GBP och momsen är som sagt inkluderad.

 

På den månatliga fakturan däremot står det hur mycket momsen blev i svenska kronor för hela augusti. Det som gör det hela svårt är att avgiften och momsen är samlad, trots att de har gjort utbetalningar flera gånger under månadens lopp.

 

Ena fakturan:

 

Screenshot 2024-09-14 at 20.55.01.png

 

Andra fakturan:

Screenshot 2024-09-14 at 20.55.16.png

 

Hur gör jag för att bokföra utbetalningarna nu? Och hur bokför jag avgifterna och momsen på dem?

Följer upp på ovan.

 

Det verkar inte gå att få en moms-specifikation för varje utbetalning från Amazon utan endast en samlad moms-faktura per månad. I mitt fall känns det därför rimligast att fortsätta bokföra amazon-kontot som ett bankkonto, som avgifterna bokförs på, och där jag helt enkelt bara för över summan som sker i utbetalningen till mitt bankkonto som en överföring mellan bankkonton (K1971 D1930 och eventuell valutaförändring).

 

På så vis kan jag bokföra avgifterna som sker på amazon-kontot i slutet av månaden när jag får moms-fakturan på avgifterna, på samma sätt som när man får en månadsrapport från t.ex. Froda för ett lån som betalats tillbaka varje dag under månaden som gått, men som endast bokförs en gång som en klumpsumma när man får månadsrapporten.

 

T.ex. i den första fakturan ovan:

K1971 1121,85

D6050 897,48

D2641 224.37