Hej, jag köper en del utländska tjänster och i Visma eEkonomi är det enkelt att bokföra detta med korrekt moms (antingen 4531 eller 4535 beroende på om det är i eller utanför EU) men jag har nu köpt in en färgbok (Swatchos) för att använda i mitt arbete som grafisk designer. På vilket konto bokför jag detta? Behöver jag till skillnad från 4531/4535 lägga in momsen manuellt?
Tacksam för hjälp!
Hej
Är inköpet gjort från ett lan inom EU eller utanför EU?
Det finns både konton och sätt att bokföra även varuinköp på beroende på vart det är inköpt ifrån.
/Joachim
Inköpet är gjort här i Sverige.
Hej
Aha ok då måste du mycket riktigt ange både momskonto och momsbeloppet manuellt. Detta för att själva kostnadskontot inte har en momskod.
Anlededningen till att det inte har en momskod beror på att nettobeloppet inte behöver komma med i momsredovisningen utan enbart momsbeloppet skall med i ruta 48.
Du kan bokföra nettokosntaden på konto 5460 ioch momsen på konto 2641.
/Joachim
Jag uttryckte mig nog lite förvirrat, förlåt mig. Inköpet är gjort digitalt av mig i Sverige från ett leverantör i ett land utanför EU (Storbritannien). Gör jag fortfarande så?
Hej
Då blir det annorlunda eftersom man inte redovisar någon moms på själva inköpet på varuinköp från länder utanför EU.
Momsen kan komma att behöva redovisas senare när man får underlaget från tullverket eller fraktbolaget.
Lägg hela summan på t ex konto 5460 istället.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.