Fd medlem
Inte tillämpbar
2015-04-05
12:57
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2015-04-05
12:57
Vilket konto ska jag bokföra broavgift (Infrastrukturavgift) på?
Vilket bokföringskonto ska jag bokföra broavgift (Infrastrukturavgift) på?
Svara
10 SVAR 10
2015-04-07
09:13
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2015-04-07
09:13
Hej!
Om det är avgifter för transporter med bilar som tillhör företaget eller leasas kan det bokföras på ett konto under 56xx. Till exempel 5610.
Är det någon annan sorts avgift får du gärna återkomma med lite mer information.
/Anna
Om det är avgifter för transporter med bilar som tillhör företaget eller leasas kan det bokföras på ett konto under 56xx. Till exempel 5610.
Är det någon annan sorts avgift får du gärna återkomma med lite mer information.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
~Content producer, Visma lönefamilj~

Fd medlem
Inte tillämpbar
2015-07-01
09:56
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2015-07-01
och om det är en privatbild som används i tjänsten?

Fd medlem
Inte tillämpbar
2015-07-06
09:01
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2015-07-06
09:01
Då kan du använda samma konto, förutsatt att resan gjorts i tjänsten, precis som du skriver.

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-11-23
08:08
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-11-23
08:08
hej, hur bokförs ett kvitto från Öresundsbron?
2018-11-23
09:43
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-11-23
09:43
tjänsteresa; konto 5800 resekostnader
2018-11-23
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-11-23
och hur gör jag med momsen när den enligt skatteverket skall delas mellan sverige och danmark?
2018-11-23
11:54
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-11-23
11:54
på mina kvitton är det ingen moms på Öresundsbron*, däremot dansk moms på Storabelt bron, vilket jag inte får dra av.
* nu var det ett halvår sedan jag åkte över
* nu var det ett halvår sedan jag åkte över
2018-11-23
14:06
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-11-23
14:06
det är dansk valuta, men momsen är specad, på skatteverket står det att vi har avdragsrätt, men att det ska fördelas mellan danmark och sverige
2018-12-06
08:36
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-12-06
08:36
Hej Sandra,
Enligt redovisa rätt så tar jag dela av informationen nedan:
"På broavgiften mellan Sverige och Danmark utgår det moms. Det finns en sak som skiljer momsen på broavgiften från annan moms i ett företag. Ett svenskt företag som har full avdragsrätt för moms får dra av all moms som står på kvittot i den svenska skattedeklarationen trots att hälften av momsen är dansk moms och tillfaller Danmark. Tänk på att avdrag för momsen på broavgiften medges enligt allmänna momsregler. Det innebär att den ingående momsen får dras av i samma omfattning som gäller för övriga inköp i verksamheten. Ett företag som är fullt ut momspliktigt får därmed dra av all moms på broavgiften. Om företaget har begränsad avdragsrätt pga. att man bedriver s.k. blandad verksamhet (momspliktig och momsfri verksamhet) så ska även den ingående momsen på broavgiften begränsas."
Hoppas det hjälper dig på vägen
Ha en fin dag!
/My
Enligt redovisa rätt så tar jag dela av informationen nedan:
"På broavgiften mellan Sverige och Danmark utgår det moms. Det finns en sak som skiljer momsen på broavgiften från annan moms i ett företag. Ett svenskt företag som har full avdragsrätt för moms får dra av all moms som står på kvittot i den svenska skattedeklarationen trots att hälften av momsen är dansk moms och tillfaller Danmark. Tänk på att avdrag för momsen på broavgiften medges enligt allmänna momsregler. Det innebär att den ingående momsen får dras av i samma omfattning som gäller för övriga inköp i verksamheten. Ett företag som är fullt ut momspliktigt får därmed dra av all moms på broavgiften. Om företaget har begränsad avdragsrätt pga. att man bedriver s.k. blandad verksamhet (momspliktig och momsfri verksamhet) så ska även den ingående momsen på broavgiften begränsas."
Hoppas det hjälper dig på vägen
Ha en fin dag!
/My
Svara
2018-12-06
11:59
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera