Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilket val gör jag i resultatplaneringen?

Jobbar i Visma deklaration/årsredovisning och har kommit till resultatplanering. Det är minusresultat i företaget. Vilket alternativ väljer jag? Max periodiseringsfond, ingen ny periodiseringsfond, max återföring av periodiseringsfond eller egen justering?

7 SVAR 7
CarinaEsp
CHAMPION

Har du ett AB eller enskild firma?

Har du p-fond från tidigare år? Du kan i så fall ta tillbaka så mycket p-fond att det skattemässiga resultatet blir noll istället för minus.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Gäller AB, men har inte haft plusresultat från tidigare år, så antar att det är max periodiseringsfond som gäller?

Om du inte har haft plusresultat tidigare så har du väl ingen p-fond att ta tillbaka...

Har du ett negativt resultat i år så kan du inte sätta av till någon p-fond.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Så det blir det "ingen ny periodiseringsfond" i så fall?

Hej marlen,

 

Avsättning till periodiseringsfond innebär att ditt företag kan skjuta upp en del av beskattningen av er vinst till ett senare år. Som jag tolkar dig har du inte gjort någon vinst och det finns i så fall inget du kan sätta av till periodiseringsfond precis som @CarinaEsp säger. 

 

Önskar dig en fin dag!

/Tinna 

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vill bara få förtydligat att det blir det "ingen ny periodiseringsfond" som val i resultatplaneringen när det är ett negativt resultat?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Marlen!

 

Det stämmer, det är "Ingen ny periodiseringsfond" som gäller när du har ett negativt resultat.

 

Ha en fin dag! 

 

/Lisa