Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vinst och förlust på kapitalförsäkring

Eftersom vinst på kapitalförsäkring inte är skattepliktig och förlust inte är avdragsgill, undrar jag varför det inte finns motsvarande konton för att hantera detta liksom det finns konton för ej skattepliktiga eller avdragsgilla räntor.

Detta borde i så fall sedan kunna hanteras automatiskt i erat deklarationsprogram?

Maths

6 SVAR 6
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Maths,

Jag är inte riktigt med på din fråga. Är det en funktion som du saknar i deklarationsmodulen eller skulle du vilja att programmet erbjöd fler konton som standard i kontoplanen? Eller vill du bara skapa ett nytt bokföringskonto? Berätta lite mer så ska jag gärna hjälpa dig sedan. /Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

När det gäller konton för icke skattepliktiga  räntor 8254 och 8314,  förutsätter jag att dessa även hanteras i deklarationen.

Det finns ju även andra konton för icke avdragsgilla kostnader, som jag också förutsätter hanteras i deklarationen.

Motsvarande konton saknas för uppvärdering eller nedskrivning av värdet på kapitalförsäkringar.

Är det möjligt att själv lägga upp konton, som hanteras på motsvarande sätt i deklarationen eller är jag helt fel ute?

Maths

Hejsan, 

Jag är ledsen men är inte helt säker på om jag är med på vad din frågeställning är riktigt. 

Jag kikade och läste på om just kapitalförsäkringar och hittade väldigt bra information Redovisa rätt bland annat. Dem skriver följande gällande Kapitalförsäkringar: 
Bokföring sker endast när nytt kapital tillförs kapitalförsäkringen och när uttag från kapitalförsäkringen görs. Utdelningar, avgifter och andra värdeförändringar på placeringar inom kapitalförsäkringen enligt kontobeskedet påverkar således inte redovisningen hos försäkringstagaren.

Bokföringen hanteras lite olika beroende på vilken som är förmånstagare, så det är ett klurigt område. Om det är de anställda i ett företag som är förmånstagare debiteras konto 7380 när arbetsgivaren betalar in premier. Om det däremot är företaget som är förmånstagare så debiteras premien konto 1385. Omfattar kapitalförsäkringen ett pensionsåtaganden kan anskaffningen bokas mot 1385 i debet och sedan görs en avsättning genom att kreditera 2230 och debitera 7420.

Jag hoppas detta kan vara till hjälp, har jag missförstått något så får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My!

Vad jag lärt om kapitalförsäkring (företag) är att den skall bokföras till det belopp, som man betalat in till försäkringen såvida det uppskattade värdet värderingen är lika eller högre än bokfört värde vid årsskiftet.

Har försäkringen ökat i värde och del av ökningen tas ut från försäkringen, skall detta ses som en icke skattepliktig vinst och inte påverka bokfört värde på försäkringen.

Hur bokför jag  detta för att det inte ska uppfattas som skattepliktig vinst vid deklarationen?

Hittar inget bra konto.

Motsvarande gäller om värdet av de olika fonder, aktier etc. av någon anledning sjunker så att försäkringens värde understiger bokfört värde så skall försäkringen värderas ned vilket medför en förlust, som inte är avdragsgill.🤔

Maths

Hej igen! 

Nu är jag med dig. Ja det stämmer. Du jämför marknadsvärdet på kapitalförsäkringen före uttaget med summan av det inbetalda belopp som finns kvar på försäkringen. Är marknadsvärdet är högre än det bokförda värdet krediteras konto 1385 och är marknadsvärdet lägre än det bokförda värdet debiteras konto 1385. Resten är en avdragsgill vinst eller förlust. Sen är det viktigt att tänka på att kapitalförsäkringen inte får vara bokförd till ett högre värde än marknadsvärdet precis som du skriver.

Om vi tar ett exempel med vinst:

Konto Debet Kredit
1930/konto utbetalning skett till Utbetalt belopp  
1385

Värdeförändring
8220

Värdeminskning

När det gäller deklarationen så i behöver du lägga in beloppet i ruta 4.5c Bokförda intäkter som inte ska tas upp på INK2S. Du behöver alltså hålla koll på detta själv. 

Ha en fin fortsatt måndag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack för Ditt svar!

Men lite suck...

Jag trodde att det var möjligt att lägga upp konteringen så att deklarationen tog hänsyn till vinst och förlust  automatiskt men tydligen inte..

Tack för hjälpen i alla fall..

Maths