Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Visa total moms för hela året - eEkonomi

Jag har en enskild firma och brukar föra över all moms till ett separat konto på banken för att ha slippa få en chock när det är dags att betala in den till Skatteverket.

Det vore fantastiskt om det fanns en summering på startsidan (eller någonstans) där man kunde se totalen för momsen på alla fakturor som har betalat under året. Skulle bli så mycket lättare att stämma av mot vad som faktiskt finns på momskontot.

Skulle det gå att göra?
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Tycker nog att det är lite overkill att ha det på startsidan. 
På startsidan visas ju totala kostnader och totala intäkter. Ingående moms är ju 25% av kostnaderna och motsvarande för utgående moms.  Man kan också anta att momsskulden till SKV är ca 25% av  resultatet som visas grafiskt. Enda avvikelsen är de få momsfria kostnaderna man har, exv räntekostnad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

För mig skulle det vara en bit information som var intressant att ha tillgänglig. Sen kunde man antingen ha den på startsidan eller åtkomlig någon annanstans.

Varför inte skräddarsy sin egen startsida, går ju att göra med rätt många system och det gör folk glada? Alla företagare har ju inte exakt samma behov.
sivlai
MEDLEM

Har du årsmoms och bokför endast en gång per år? Ett råd kan ju då vara att bokföra lite oftare, så att du får rapporter löpande. Då ser man ju lätt differensen mellan utgående moms och ingående och kan sätta av regelbundet till ett separat konto.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är såklart också en lösning, men jag trivs otroligt bra med årsbasis.

Men jag skrev det här som idé mest för att jag tyckte det skulle kunna vara ett sätt att utveckla tjänsten.

Ju mer man kunde anpassa startsidan efter sina behov och önskemål, desto bättre skulle det ju bli för många.

När du har momspengarna på ett annat konto så försök då se till att ha även det kontot med i bokföringen, vilket du kanske redan gör? Bra för räntefördelning och underlag för expansionsfond.   När det gäller idén om att visa momsen så förstår jag hur du tänker men den uppgiften skall i så fall hämtas från faktureringen. Har dålig koll på Visma eEkonomi (har en kund som använder det till just fakturering). Kollade lite och om du står i kundfakturaläget, väljer skrivaren i överkant, sedan kundfakturalista och period så får du en summa med, åtminstone, fakturerad moms. Inte så svårt att hitta men det kanske du redan gjort....  
När det gäller att anpassa sin startsida så är väl tanken med eEkonomi att det mesta skall vara klart och inte gå att ändra. Finns rätt mycket annat i det programmet som gör att inte jag använder det, automatkonteringar m.m. Lycka till...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för tips, har faktiskt inte provat den lösning du föreslog men ska kolla det direkt.

Det här med bankkoppling till flera konton funkar lite sisådär. Kunde nog utvecklas också så man fick en bättre överblick.