- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Z-rapport
Hej jag har en liten fundering gällande bokföringen kring Z-rapporter. Redovisar med kontantmetoden och jag får endast utbetalningen som kunder har betalat med kort och vanligtvis är det för 2-3 stycken Z-rapporter och sedan avdrag för kortavgiften. Förstår inte på vilket sätt jag ska göra riktigt eftersom Z-rapporterna inte heller stämmer överens med inbetalningen eftersom Swishbetalningarna kommer in direkt när kund betalar.
Förslag 1 - kassa-och bank händelser
Steg 1
1930 - företagskonto 3 405,54 kr (D)
1941 - Yabie Pay kontokort 3 405,54kr (K)
Steg 2
specificera försäljningens olika momsgrupper samt kortavgift, vad som är betalat med Swish + bifoga Z-rapporterna
Eller ska det direkt redovisas i kassa-och bank händelser direkt såhär
1930 - företagskonto 3 405,54kr (D)
3051 - Totala summan för 25% varor (K)
2611 - moms (K)
3052 - Total summa för 12% varor (K)
2621 - moms (K)
Och sedan koppla ihop den till en manuell verifikation som har Z-rapporter, betalning som skett med Swish, kontokort - bankavgifterna?
MVH Mimmi
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Hur bokför du Swishinsättningarna du får är något jag behöver få reda på först. Förmodar att de beloppen är med i Z rapporten du får ut ur kassasystemet?
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Ja precis beloppen är med i totalen i Z-rapporten och står bara som swish jag har inte bokfört det tidigare i Visma.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
För att få allt att stämma på enklaste sätt samtidigt som du bokför enligt kassaregisterelagen så bör du göra dagskassorna i två steg.
Visar med ett exempel av den Z rapport du bifogade.
1. På försäljningsdatumet 2024-06-20 gör du en manuellt inlagd verifikation via Bokföring > Verifikationer > ny verifikation på detta sätt.
2. Swishinsättningen bokför du sedan mot konto 1584 under kassa och bankhändelser.
3. Insättningen från din kortleverantör bokför du sedan mot konto 1580 under kassa och bankhändelser och kortavgiften som dragits av mot 6040 och eventuellt 2641 om det är moms på avgiften.
Genom att göra på detta sätt så får du dels in försäljningen på rätt datum dvs datumet kunden drog kortet eller swishade in pengar (Du följer kassaregisterlagen) och Du kan se hur mycket pengar du väntar på att få utbetalt på konto 1580.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Toppen! Tusen tack för tydlig och bra hjälp.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Måste jag koppla bilder på ex 3st Z-rapporter i kassa-och Bankhändelsen även fast dom är kopplade i dagskassa försäljningens manuella verifikationer?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Något underlag måste du koppla sedan behöver det inte vara just Z rapporten utan du kan spara ner insättningsuppgifterna från banken.
Varje bokföring du gör måste ha ett underlag som visar vad det avser.
/Joachim