Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

wilawankeela
MEDLEM

Zettle integration, valde kontant istället för Swich. Hur korregerar jag?

efter de hade uppgraderat zettle go så råkade jag registera en swich försäljning som kontant. Så att pengarna står att det är på mitt kontankonto istället för företagskonto. 

 

Den har alltså 

1. i registerat i kassasystem som kontant.

2: Synkas över till Visma till kontant konto

3: Men pengarna är betala via Swich. 

 

Hur går jag bäst till väga att korrekera så att det blir rätt i bokförningen. 

 

Tack

Wilawan 

 

 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Det bästa är att göra en korrigeringsverifikation och kreditera 1910 och debitera 1930 med det belopp som blev fel. 

Hmm, Så vad gör jag med min banktransaktion ? För just nu har jag minus i balans eftersom jag matchat banktransaktionerna via 1580 till 1930 för samma tansaktion. 

1. fick in på konto 1910 från zettle

2: synkta med nordea. Säger att pengrna kom från 1580 till konto 1930. 

3: Insåg att det var fel inmatat i zettle. Gjorde korregersing från 1910 -> 1930. (Enligt rekomendation) 
4: saknas pengar på 1580, och är för mycket pengar på 1930 nu. 

 

Hejsan! 

Då tar vi det en vända till tänker jag eftersom du redan hade matchat 1930 med 1580. 🙂
Det är denna bokning som gör att du får felaktiga saldon när du bokar mellan 1910 och 1930 igen, det blir helt enkelt dubbelt. Eftersom du har valt kontant försäljning så har den dagsförsäljning som synkats till Visma eEkonomi från iZettle aldrig bokat upp något på konto 1580, vilket gör att bokningen mellan 1580 och 1930 gör att konto 1580 får ett minussaldo. Jag skulle säga att det är denna bokningen du får korrigera igen så den nollas i bokföringen. Eftersom du matchat den under Kassa och bankhändelser så går du samma väg nu, klicka på bankhändelsen du matchat - Ångra matchning. Då skapas automatiskt en korrigeringsverifikation som nollar bokningen som skett vid matchningen. Eftersom du redan gjort en korrigering mellan 1910 och 1930 och utifrån den information jag fått ta del av ovan så borde dina saldon på respektive konto stämma nu, kontrollera gärna det. (Bankhändelsen som nu är omatchad under Kassa och bankhändelser kan du plocka bort via papperskorgen till höger om bankhändelsen, detta eftersom du som sagt manuellt korrigerat saldot från 1910 till 1930.)

Känns något oklart får du gärna återkomma! 
/My