Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

kajo46
UTFORSKARE

beräkna skatt Enskild firma

Har Enskild firma och har för hög inkomst. Hur kan man generellt beräkna skattesats vid en viss inkomst ? Om jag har ett resultat före skattemässiga justeringar på 1.300.000 och inte vill använda periodiseringsfond/ expensionsfond  kan jag då räkna att  cirka 51 % av överskottet går bort i skatt ?

Finns det någon enkel metod att beräkna vad jag kan räkna som mitt och vad som går till skatt ? 

Räknar inte med att inkomsten kommer att minska de närmaste åren.

Tacksam för lite synpunkter...

7 SVAR 7
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det är tyvärr lite svårt att ge råd kring detta, jag rekommenderar dig att kontakta en konsult för att få hjälp med hur du skall tänka kring detta. Det finns lite förklarat här på verksamt hur det fungerar samt en kalkyl här på Skatteverket som kan hjälpa dig lite vad som du behöver betala i skatt. Hos verksamt så finns det även en liten film som förklarar hur man skall tänka hur mycket som är ens egna pengar och vad som går till skatter, avgifter m.m. Hur mycket skatt som det blir mer exakt beror på hur resten av din inkomst ser ut m.m. Det man kan tänka på är att bara delen som överstiger brytpunkten blir beskattat 20% mer, så det är inte hela beloppet som blir 51%. Utan beloppet fram till brytpunkten blir beskattat en viss procent beroende vart du bor, sedan beskattas det som är över det med den procentsatsen plus 20%.

 

Det är tyvärr inte alltid förmånligt rent skattemässigt att ha hög inkomst med enskild firma, så det kan som sagt vara bra att få kontakt med en konsult/skatteexpert som kan kanske ge dig tips och råd i hur du skall tänka för att det skall bli bäst för dig. 

Ha det fint, hoppas detta hjälpte dig lite!

 

/ Josefine

Tack för ditt svar. Får väl fundera på att kontakta någon konsult i frågan. Problemet blir ju att om jag använder periodiserings-expansionsfond så skjuts problemet bara fram om jag fortsätter med hög inkomst.

Vill inte hamna i skattefälla .

Hej!

Det låter som en klok och bra plan att du vänder dig till en konsult eller skatteexpert för att få goda råd så allt blir så bra som möjligt för dig och din firma.  

 

Lycka till och välkommen tillbaka till forumet!

Tinna

Hej!

 

Mitt tips är att ombilda till aktiebolag.

 

Om du inte har tagit ut alla pengarna ur bolaget så kan du nyttja positiv räntefördelning så det är viktigt att det inte missas men det går bara om du sparar pengar i bolaget eller har andra tillgångar i bolaget. 

 

Om du sätter av till expansionsfond så har du möjlighet att flytta över dessa pengar till ett aktiebolag. Det brukar jag råda i samband med ombildning.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej och tack för info. Jag funderar mycket på räntefördelning men fattar nog inte hur det fungerar. Bilägger siffror och undrar varför jag inte får positiv räntefördelning. Jag missar nog något.

Citat :

Analys av eget kapital

skuld(negativt ek ) vid årets början                                         -      92.401

egna insättningar av eget kapital i år                                    +      118.461

Egna uttag av pengar i år                                                        -      782.832

Betalning av f-skatt i år                                                           -      227.110

Årets vinst                                                                              +       1405231

Ditt egna kapital i firman 2021-12-31                                           421.349

Räntefördelningen beräknas på ingående värden och där har du tyvärr negativt så du kan inte nyttja det i år. 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack för info. Då förstår jag !