Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

babaalak
MEDLEM

betalnings av leverantörsfaktura

Hej .

 

när man skapar leverantörsfaktura då lägger man till tex leverantörsskulder , moms och varor som man har handlat , 

 

men när man ska betala leverantörsfaktura då ska det stå tex kredit 1930 och debet 2440 som jag uppfattade ,

 

men så blir det inte, moms är kvar på verifikation,

 och kan då inte ta bort moms när jag gör korrigering   se bilden nedan , beloppet har t.o.m dubblats. 

 

Skärmavbild 2024-07-31 kl. 20.07.34.png

17 SVAR 17
AnnicaL
CHAMPION

Du ska INTE ändra på fakturaverifikationen! Betalningen är en helt separat affärshändelse som bokförs på en egen verifikation. Jag rekommenderar dig att använda inköpsmodulen för registrering av fakturan och Kassa o bankhändelser för att bokföra betalningen. 

vem har sagt att jag håller på ändra fakturaverifikationen, jag försöker ändra verifikation på betalning som på för fakturan , det går inte och ta bort de första tre rad enligt dig igår så du att det ska endast innehålla fakturaskulden och företagskonto,

 

är det inte bättre och låta visma själv svara på mina frågor istället för att ge fel svar

Hej

Bilden du bifogat ser ut som en korrigeringsverifikation. Kan du ta en bild på hela programsidan så vi kan få se vart du är i systemet.

/Joachim

babaalak
MEDLEM

hej igen , 

 

såg att man kunde ångra matchning , stämmer det att jag ska ha bara i debit 2440 och kredit 1930 , inget moms ska vara med i in betalad för levenanrtörfaktura 

Hej

Det stämmer då momsen redan har redovisats när själva fakturan bokförts. 

Vid inbetalningen skall enbart pengarna bokföras på bank (1930) och 2440 (För att lev skulden skall nollas)

Joachim

 

vet du hur jag gör ? kan fortfarande inte ångra eller ta bort moms på betalning för faktura som jag gjorde , moms läggas in automatisk  

Hej

Fortfarande osäker på vart i systemet du är någonstans när du försöker ändra detta. Tror kanske det är lättare om du ringer in till vår support istället så kan de eventuellt dela skärm med dig. Kommer förmodligen gå både snabbare och vara enklare att lösa detta då.

Ring in på 0470 - 70 62 00

/Joachim

hej .

 

jag har ångrat matching förut för betalning av leverantörsfaktura men nu när jag försöker

matcha om den  så måste jag välja tex övriga uttag eller betalning  av leverantörsfaktura vilken tycker du , finns också rutor som man måste fylla på dem är tomma se bild tex lägg till bankhändelse och boknings händelseSkärmavbild 2024-08-14 kl. 15.43.22.pngSkärmavbild 2024-08-14 kl. 15.43.32.png 

Hej

Menar du att du inte kan välja Betalning av leverantörsfaktura och den fakturan det avser?

Det borde gå om du ångrat matchningen på rätt sätt.



Joachim

hej igen . precis har ångrat matching men själva betalning gick bort,  nu när jag försöker matcha bokföring för betalning står det inget när jag trycker på leverantörsfaktura se bild Skärmavbild 2024-08-18 kl. 11.47.47.png

Hej

Jag måste be dig ringa in så någon kan skärmdela med dig. Något i det du gjort är inte gjort på rätt sätt vilket leder till detta problemet. otroligt svårt att svara på i ett forum då man inte kan se det du gjort.

0470 - 70 62 00

/Joachim

hej igen .

jag har haft kontakt med er via telefonen , pga företogskonto på resultaten stämde inte , alltså pengar hade inte dragist den hade dragit från kassa istället , jag har gjortt några ändringar ga jag fick fel svar för ni trodde jag hade faktura metod vilket jag har kontant

 

jag har enskild firma kontant metod , enligt din kollega så att jag skulle skicka bilder på allt som har med verfikation och göra för att företagskonto ska stämma , så jag får rätt siffra , jag har inte kopplad bank ,

 

A 44 verfikation.pngA50 verfikation.pngA44.pngförsta bilden.pngA35.pngA45 verfikation.pngA46.pngA46 verfikation.pngA45.pngA47 verfikation.pngA48.pngA48 verfikation.pngA47.pngA35 verfikation.pngverifikationer .png 

Hej

Då du inte haft rätt bokföringsmetod inställd sedan tidigare så går det inte att ta bort/ändra i själva bokföringen av fakturan.

Det finns egentligen bara två sätt att rätta till detta.

1. Som är det bästa för att kunna vara säker på att allt blir rätt är att starta om hela systemet och boköra om allt på nytt igen med rätt bokföringsmetod.

2. Göra justeringar manuellt via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation där du får lägga in samma kontering som faktuan bokförts som men där du vänder på debet och kredit.

/Joachim

Hej igen.

 

jag har haft rätt bokförningsmetod de frågade via telefonen och det var rätt ,

 

1 om man startar allt på nytt alltså från 17 april 2024 är det inte redan försent enligt bokföringslag ? jag har t.o.m låst in bokföring t.o.m tills juni

 

2. om jag gör justering manuellt ska man inte vända på bokföring som den sista verfikation eller ska man måste göra som fakturan jag skapade faktura 

Hej

1. Det är inte försent finns ingen lag som säger att bokförignen behöver göras i realtid. Det finns de som bokför hela räkenskapsåret i december. Så länge man bokför allt på rätt datum i bokföringen så spelar det inte någon roll när det görs rent fysiskt.

2. Du skall vända på konteringen.

Dvs om originalet ser ut på detta sättet.

2440 Kredit 3 194
2641 Debet 638,80
1460 Debet 2 555,20

Så skall din justering vara precis tvärtom

2440 Debet 3 194
2641 Kredit 638,80
1460 Kredit 638,80

/Joachim

babaalak
MEDLEM

jag har ångrat matching men går fortfarande inte nollställa de konto plan som anävndes förut , vill skriva 2240 och 1930 istället för det som finns på bilden Skärmavbild 2024-08-02 kl. 13.38.48.png

kan man inte välja inköp mot kvitto istället , varför ska man ringa er när ni kräver endast hjälp om att delar skärm något som inte jag litar på , 
har ringt er innan angående att man inte kan koppla cvs fil och då skyllde på bank istället vilket inte stämde , Skärmavbild 2024-08-19 kl. 09.04.30.png