Hej Jag jobbar som läkarkonsult, och just nu jobbar jag på en annan stad och där hyr jag lägenhet, vilket konto ska jag bokföra hyran på?
Hej kais almasri,
Välkommen till forumet!
Om du inte redan gjort det så skulle jag rekommendera dig att höra med Skatteverket kring hur mycket du får dra av och under vilka förutsättningar eftersom boende på annan ort har lite olika regler kopplat till sig. I vissa fall kan man även bli förmånsbeskattad, så du behöver ta reda på om det är så i ditt fall. Om du har en enskild firma så hanterar man inte de avdragen i bokföringen utan det gör man vanligtvis i sin deklaration. Om du har ett AB så är ett lämpligt konto för detta t ex 5831 Kost och logi i Sverige.
Så mitt råd är att du kontaktar Skatteverket (om du inte redan gjort det) för att dubbelkolla vad som gäller för dig kring avdragen för boende på annan ort så att du får rätt siffror. Sedan gör du antingen avdraget i din deklaration om du är en enskild firma, alternativt bokför det mot 5831 Kost och logi i Sverige om du har ett AB.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Pamela
Jag har kontaktad skatteverket, de säger att företaget kan betala bostadshyran, men ska denna utgift beskattas och hur ska man bokföra det?
Hej
Då skatteverket godkänt att du får lov att ta kosntaden för hyran på företaget så skall du bokföra kostnaden på konto 5010 Lokalhyra.
Kontrollera om det är moms på hyran och bokför i så fall momsbeloppet på konto 2641 ingående moms.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.