Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PerSve
UTFORSKARE

bokslut - fakturera kund för arbete utfört i december

Hej,

har AB, bokför enligt kontantmetoden och har bokslutsår som slutar 31 december. Jag kommer att fakturera kund i januari för arbete utfört i december. Måste jag bokföra detta som en upplupen intäkt eller kan jag själv välja att bokföra intäkten på det nya bokföringsåret, 2023?

Om jag måste bokföra det som en upplupen intäkt, hur går jag tillväga? Som sidospår ska nämnas att jag i realiteten fakturerar via en konsultmäklare, dvs jag erhåller en s.k. självfaktura då mäklaren defacto fakturerar slutkunden.

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Beroende på hur hög summa intäkten är så kan du vara tvungen att periodisera detta. Huvudregeln säger att man skall periodisera alla sina intäkter och kostnader så att de hamnar i rätt räkenskapsår, men det finns förenklingsregler om man följer K1 eller K2 regelverken, dvs är en enskild firma, förening eller tex ett litet aktiebolag. Här kan du läsa mer om det och här kan du läsa om hur du bokför och hanterar upplupna intäkter. 

Ha det fint!

Josefine

Tack för svaret Josefine, jag tolkar det som att jag måste periodisera intäkten till december genom att skapa två manuella verifikationer, en med bokslutsdag 31/12 och en med bokslutsdag 1/1 där jag vänder verifikationen. Normalt använder jag 3041 som intäktskonto; på verifikationen 31/12, kan jag kontera 3041 K och 1790 D samt vända 1/1 3041 D och 1790 K? När sedan betalningen kommer så konterar jag som vanligt 3041 K och 1930 D samt momsen på 2611 K?

Hej igen!

Ingen fara. Du kan använda 3041, men normalt sätt så brukar man använda ett annat konto för att kunna hålla reda på de upplupna intäkterna i sin bokföring. Tex ett konto inom 39XX kontogruppen funkar bra, det viktiga är att kontot inte har någon momskod. I övrigt så låter det helt korrekt det du föreslog.

Ha det fint!

Josefine