Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

VB aktiebolag
UTFORSKARE

fel moms % på fakturan

Hej,

 

När jag håller på att göra momsdeklarationen upptäckte jag att vi har lagt ett fel momskod. Det måste vara 12 istället av 6%.
Det första jag gjorde var att redigera artikel kontering. (från 6% till 12%).

 

Sedan följde jag vad jag har läst från här: 

Fel momskod - eEkonomi - Visma Spcs Forum

Eftersom alla 4 fakturorna är registreras som betalda så det jag gjorde är ångra matchningen.

Enligt nästa steg måste man ångra fakturan. om jag ångra fakturan vad ska hända då? 

 

en följdfråga:

På fakturan visar det fortfarande 6% moms även efter att jag har redigerat artikel kontering.

Hur kan vi fixa detta? Är tacksam för all hjälp!

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

När du ångrar en faktura motbokas och kvittas den bort och du får skriva nya fakturor som då hämtar upp den nya Artikelkonteringen. De gamla fakturorna ändras inte av att du ändrar i Artikelkonteingen utan ligger kvar med de värden som gällde när de skrevs. Så ångra och skriv nya fakturor är det som gäller.

 

När du gör det måste du tänka på vilket bruttovärde som ska gälla. De är ju redan betalda så du kanske inte kan ändra totalvärdet utan måste anpassa nettobeloppen.

 

Är kunden en företagare måste du också informera kunden om att det finns nya fakturor med rätt momsvärde så att kunden får rätt underlag för sin avdragsrätt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

VB aktiebolag
UTFORSKARE

hej @Roffakab 

Tack för hjälpen!

Nu löste jag det! 🙂