Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LindaEng
MEDLEM

inköp av varor utanför sverige

hej, 

jag undrar vilken kod jag ska använda för inköp av varor från EU och även utanför EU. Jag har nämligen lagt en beställning från Amazon.se och Amazon.com. Ingen av dem räknas väl som inköp av varor från sverige? Amazon.se räknas som EU om jag fattat rätt, även om det är ".se".

vänliga hälsningar 

Linda 

8 SVAR 8
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det beror på om det står något VAT-number/Momsregistreringsnummer på fakturan/kvittot du fått (Det är alltid momsregistreringsnumret som styr hur det skall bokföras)

Räknas det som varuinköp från ett Eu land (EU momsregnummer) så bokförs inköpet på detta sätt.

Räknas inköpet som ett varuinköp från ett land utanför EU (Momsreginummer från ett land utanför EU) så kan du bokföra det på t ex konto 4500 men inte redovisa någon moms alls. Eventuell importmoms bokför du senare när underlaget från tullverket eller fraktbolaget kommer.

/Joachim

LindaEng
MEDLEM

glömde tillägga att jag inte är momsregistrerad 🙂 blir det någon större skillnad då? 

Hej

Ja då skall ingen moms registeras alls så det spelar stor roll.

I den första konteringen jag skickade så skall ingen momskod vara med efter konto 4056 och konto 2645 och 2614 inte vara med alls i konteringen.

/Joachim

LindaEng
MEDLEM

okej, jag ska bara ta bort den kolumnen? för blir så förvirrad när 4056 är "inköp varor 25 %". Varför finns det tex inte "inköp av varor från EU momsfri?" 🙂 

Det finns konton för det men skall då avse helt momsfria inköp av sådan som aldrig har moms även om man är momspliktigt. 

Du skall inte få upp några momskoder eller momskonton om du ställt in systemet som momsfritt.

/Joachim

LindaEng
MEDLEM

tack så mycket, jag undrar nu hur jag ändrar detta? för jag har redan bokfört debet 4000 🙂 jag klickar på "redigera" men när jag ska välja annat konto så finns inte 4056. 

Hej

Du behöver inte rätta det om du lagt det på konto 4000 innan. Som jag skrev spelar kontot inte jättestor roll om man inte är momspliktig.
Så mitt råd är att låta det vara som det är.

/Joachim

LindaEng
MEDLEM

ahaa är det därför jag inte får upp något annat än konto 4000?? nu trillar poletten ner hahah