Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BJORN_15
MEDLEM

innehav av onoterade andelar i ett AB.

Hej

Ett problem har dykt upp som jag inte vet lösningen på.

Fick för i år ta över bokföringen i ett bolag som bedriver investeringsverksamhet.

Det ha en portfölj bestående av ett antal onoterade bolag. 

Jag har för mig att vinster och förluster på onoterade bolag endast för kvittas mot varandra.

eller gäller det enbart vid försäljning av andelarna.

Men mitt problem nu är att två bolagen har konkursproblematik.

Ett av bolagen är nedskrivet till noll i bokföringen 2020 då dennas konkurs inleddes just 2020.  Hur detta hanterades i deklarationen då vet jag inte.

Nu är konkursen avslutad under 2022.

HUR ska jag hantera nedskrivningen i bokföringen resp deklarationen.

 

Ytterligare ett bolag har inlett konkurs 2022.

Ska jag skriva ner det till noll och hur göra i deklarationen.

Vänligen Björn

 

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag skulle inledningsvis rekommendera att ta upp detta med en konsult/revisor med större insikt i konkursärenden för att allt skall bli helt rätt.

Men som jag tolkar det hela så bör det hanteras så

Om bolag 1 där konkursen inleddes redan år 2020 är nedskrivet till noll i värde så kan det inte finnas något kvar att bokföra gällande detta. Värdet av innehavet är redan noll och kan inte påverka bokslutet i detta året alls.

I bolag två gör du en nedskrivning av innehavet på ett liknade sätt som nedan. Beroende på vilket konto ni har innehavet på.

1318 kredit (Innehavet)
8072 nedskrivningar Debet (Innehavet)

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Joakim

Tack för snabb respons .

Ja så tänkte jag eller snarare trodde jag att jag skulle göra men hur ska detta hanteras i deklarationen. Ska denna nedskrivning då läggas tillbaka för att inte påverka resultatet eller? 

mvh björn

Hej

den nedskrivning som görs av det innehav som konkurshanteringen påbörjats på skall hanteras som en ej avdragsgill kostnad. Dvs den skall inte påverka resultatet. Läggs in fältet 4.3 b. 

Skulle dock fortfarande rekommendera att lyfta denna frågan med en konsult/revisor för att få det helt rätt.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim