Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Oskar Jansson
MEDLEM

moms och preliminärskatt

jag har i en momsperiod endast ingående moms, alltså jag har fått tillbaka pengar.

Behöver jag bokföra det separat eller sker det med bokföringen av momsredovisningen?

 

Jag lät dessa pengar ligga kvar på mitt skattekonto och betala nästkommande preliminärskatt. 

Det kommer jag ju att behöva bokföra men jag kommer inte på hur jag ska bokföra det för att få det att stämma. 

 

Jag kanske bara slår knut på mig själv att det inte är så avancerat som jag tror

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Momsrapporten kommer hantgera bokföringen av den ingående momsen åt dig när du gör klart momsrapporten för den perioden.

 

Att  du haft pengarna kvar på ditt skattekonto är inte några problem. Bokföringen av insättningen på ditt skattekonto för momsen du fått återbetald skall bokföras mot konto 2650. När  skatteverket sedan drar momsen för nästa period så skall den också bokföras mot 2650

Insättningen

1630 debet
2650 kredit

Dragningen

1630 Kredit
2650 Debet

Hoppas detta gjorde det hela något klarare
Ha en fortsatt fin dag
Joachim

Hejsan tackar det låter ju inte så konstigt då. 
men jag har fått för mig att jag inte ska använda 1630 utan 2012 som skattekonto eftersom det är en enskild firma. Men det kanske är jag som fått det om bakfoten

Hej

Såg dessvärre inte att frågan gällde en enskild firma. Du behöver faktiskt inte ens använda konto 2012 i detta fallet utan när du betalar in pengar för moms så kan du direkt under kassa och bankhändelser bokföra detta direkt mot 2650.

1930 bank Kredit
2650 Redovisningskonto för moms Debet

När skatteverket sedan dels satt in och sedermera dragit pengarna för moms på ditt privata skattekonto så gör du lättast en ny verifikation under Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation som ser ut på följande sätt.

Insättningen av momsen på skattekontot bokför du på följande sätt

2013 eget uttag debet
2650 Redovisningskonto för moms Kredit

Dragningen av nästa periods moms från skattekontot bokförs senare på detta sätt

2018 egen insättning kredit
2650 Redovisningskonto för moms Debet 

Konto 2012 som du nämner i svaret brukar enbart användas om man betalar in sin F skatt från företagskontot.

Önskar dig en fortsatt fin dag.
Joachim

Tackar för svar!

Ber om ursäkt för sen återkoppling.

 

Om jag då betalar från företaget någon gång så blir det alltså 1930-2012 och sedan när det dras där så 2012-2650 eller kan jag bokföra det direkt från 1930 till 2650? 

Hej

Du bokför det direkt mot 2650 om hela momsbeloppet betalas in från företaget. Blir bara ett onödigt moment till att gå vi konto 2012.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim