Hej,
Jag har bokfört en faktura som delbetalning via Klarna över 6 månader. Dock har jag glömt att lägga till momsen när jag skapade bokföringen
2018 K, 615,88 kr
2440 D, 615,88 kr,
8410 D, 33,42 kr,
2440 K ,33,42 kr.
Nu vill jag rätta detta och lägga till momsen, som är 153,97 kr. Hur bör jag korrigera detta för att lägga till momsen korrekt och säkerställa att allt blir rätt?
Löst! Gå till lösning.
Hej
Vid delbetalingar skall hela kostnaden för vad varan kostar totalt bokföras upp vid första betalningstillfället. Har du gjort detta och hur bokfördes det då?
Om du inte gjort det så kan du bifoga information om vad totalkostnaden på inköpet blir till slut (Bortse från räntan) samt hur mycket som betalades vid första betalningstillfället. Så kan jag ge dig dels hur första betalningen skall bokföras samt hur delbetalningarna skall hanteras löpande efter det.
/Joachim
Hej,
Hela beloppet för köpet är 3 690 kr. Den första bokföringen som jag gjorde ser ut så här:
. 2018 K, 615,88 kr
. 2440 D, 615,88 kr,
. 8410 D, 33,42 kr,
2440 K ,33,42 kr.
Hej
Ok förmodar att du köpt in detta med privata pengar eftersom du använt 2018 i din kontering.
1. Första betalningen bokförs på detta sätt. Då bokför du upp hela kostnaden och momsen för totalbeloppet på 3 690 kr och lägger det som är kvar att betala på ett skuldkonto 2490.
2. Kommande delbetalningar skall sedan bokföras mot konto 2490 för att minska skulden och 8410 eventuella räntekostnad. Så om även kommande betalningar betalas från ett privat konto och beloppet 615,88 och räntan 33,42 är det samma så skall den konteringen se ut på detta sätt då.
/Joachim
Hej, tack för svaret 🙂
Hej, en fråga ang. delbetalning.
Börjar delbetalningarna från och med andra bokföringen, eller ska man räkna från första bokföringen?
Hej
Första konteringen är dels en delbetalning men där du samtidigt bokför upp hela kosntaden, momsen och resterande skuld.
Så den andra konteringen jag bifogade börjar du använda vid andra betalningen.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.