Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

oliwia66
UTFORSKARE

momssmittad traktor

Köpte en traktor för några år sedan av en privatperson. Vill nu sälja den till ett företag ?

Ska försäljningen vara med moms eller utan. Priset är 20 000 inklusive moms

 

mvh/oliwia

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Även om köpet inte hade någon moms så behöver man ändå beräkna moms på försäljningen om den varan/tillgången borde ha det. En traktor brukar man normalt sätt ha avdragsrätt på, vilket betyder att man skall ta ut moms på försäljningen. Med det sagt så får man lov att använda sig av vinstmarginalbeskattning när man köper en vara från en privatperson som är begagnad, men om du gjorde ett direktavdrag på kostnaden vid köpet så saknar det betydelse, då vinstmarginalbeskattning handlar om att man bara behöver ta ut utgående moms på vinsten. Drog man kostnaden direkt, så blir hela försäljningsbeloppet vinst eftersom det inte finns något bokfört värde, och det blir därmed som en vanlig försäljning.

 

Tex så kan man bokföra det som följande om man skall ta ut vanlig moms på hela beloppet:

 

193X med 20 000 i debet

39XX med 16 000 i kredit

2611 med 4 000 i kredit

 

Sådan försäljning som har med inventarier att göra, dvs inte varuförsäljning, brukar man lägga inom kontogruppen 39XX, tex 3960 övriga sidointäkter eller något annat lämpligt konto.

Ha en fin dag!

 

/ Josefine

Hejsan. Håller inte med riktigt om att det skall tas ut moms på denna. VMB-reglerna gäller, så vitt jag vet, varor. D.v.s när man sysslar med försäljning av dessa. En inventarier som man köpt in utan moms kan/skall säljas utan moms då denna inte omfattas av VMB. 

Även om en traktor till arten är en vara så uppfattar jag just det här fallet som att den använts i verksamheten som en inventarie och då blir det ingen moms. 

Så här skriver Skatteverket i momsbroschyren: 

Moms när jag säljer bilen?
Om du inte har fått dra av momsen när du köpte bilen ska du inte ta ut moms när du säljer den. Ett villkor för att du inte ska ta ut moms vid försäljningen är att bilen är ett inventarium i verksamheten, det vill säga inte är en omsättningstillgång. En bilhandlare ska därför ta ut moms även på bilar som köpts från privatpersoner. Bilhandlaren kan då använda vinstmarginalbeskattning, se sidan 28.

I texten gäller det en bil men som dom skriver så gäller VMB inte inventarier. Så om jag uppfattat frågan rätt så gäller det här en inventarie och då är det ingen moms. Enligt vad jag lärt mig iaf.  Lycka till och Gott Nytt År!