Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ThomasLW
MEDLEM

redovisning av moms.

Hej vi ska börja redovisa moms månadsvis nu den 12 november. ( momsredovisningen och pengarna till skattekontot ska vara inne 12 november) Vi har tidigare redovisat årsvis. Hur gör jag för att redovisa denna momsen ? Måste jag redovisa månad för månad från och med 1 februari fram till 31 oktober?  eller kan jag redovisa allt på en gång från första februari fram till 31 oktober? 

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Har du skattedeklarationen elektroniskt? I så fall bör du kunna se där hur du ska redovisa. Min gissning är dock att du ska redovisa hela perioden första gången du ska lämna skattedeklarationen. 

Om det är skattedeklarationen 12/11 som är den första så avser det moms t o m 30/9, dvs 1/1-30/9 i första deklarationen, därefter månadsvis. 

Men detta ska framgå av deklarationen som du har elektroniskt eller om du får ut en pappersdeklaration så ska det framgå där. 

När man ändrar redovisningsperiod så är det inte alltid som den elektroniska tjänsten hänger med så för säkerhets skull så bör du kontrollera med Skatteupplysningen, ifall att du inte har fått in den deklarationen som du ska lämna nu i den elektroniska tjänsten.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Du har fått ett beslut från skatteverket med anledning av den ändrade momsredovisningsperioden, där står det hur du ska hantera det.

Det syns även på skatteverkets hemsida när du loggar in under avsnittet - momsredovisning - 

 

Mikael