Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

eriklundin
MEDLEM

slutskatten skiljer sig mot årsredovisningen

Hej,

 

Min slutskatt för 2020 blev ca 99000 istället för 102000 som den var angiven i 2020 års ÅR. När skatten regleras i nov 2021 så bokför jag mellanskillnaden (ca 3000kr) på 8910. När jag sedan gör deklaration och ÅR så lägger programmet till en verifikation "Korrigering av konto 8910" där 8910 justeras tillbaka och skatteskulden ökar med 3000. Det gör att skatteskulden blir 3000 för hög. Ska jag bokföra skillnaden på 8920 istället? Men om jag gör det blir det inte heller bra i deklaration och ÅR. Verifikationen "Korrigering av konto 8910" ligger kvar även om jag byter till 8920 och provar att läsa in värdena igen i Deklaration och ÅR. Hur bör jag bokföra differensen mot slutskatten för 2020 i november 2021 så att det blir rätt sen när jag ska göra deklaration och ÅR för 2021?

5 SVAR 5
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Bokför differensen på 8920 Skatt pga ändrad taxering. Det ska ju bli en kreditpost, men den ska inte påverka något resultat i skatteberäkningen.

 

//Carina

  • Tack. Det felaktiga korrigeringsverifikatet för konto 8910 fick jag själv kvitta bort med ett nytt verifikat. Och importera igen. Allt ser sen rätt ut.  
  • Det verkar vara något fel i programmet deklaration och ÅR när den först lägger till ett korrigeringsverifikat och sen inte tar bort det när jag bokar om på annat konto 8920. 

Hej!
​​​​Det verkar som att ni tillsammans har löst problemet, men jag vill flika och förklara att detta inte är någon bugg i programmet utan beror på hur det tidigare har bokförts.

 

Det huvudsakliga problemet i ditt scenario som jag ser det är att du får en för hög slutskatt för år 2020 som du ska boka bort under 2021 för att få rätt utfall för årets deklaration. Verifikationen “Korrigering av konto 8910” verkar vara en manuell verifikation som du själv har skapat för att korrigera kontot och har inget med själva tillvalsmodulen Deklaration/Årsredovisning att göra.

 

Önskar er båda en fin kväll!

/Tinne

 

Ja problemet är löst och min ÅR, deklaration och bokföring för 2021 är rätt nu.

 

Men, nja, programmet Deklaration/Årsredovisning skapade faktiskt två verifikationer (31 dec 2021). Dels den vanliga "Årets resultat, skatt och förändring av periodiseringsfond" samt denna "Korrigering av konto 8910". Det kan man se i sidan "Gör färdigt och lås". Troligen skapades korrigeringsverifikationen i deklaration/årsredovisning för att jag felaktigt bokförde förra årets felaktiga skatt på konto 8910 i stället för på 8920 som jag borde ha använt (nov 2021). Programmet upptäöte alltså ett saldo på 8910 och ville nolla det. Sen när jag ändrade verifikationen för förra årets felaktiga skatt till 8920(nov 2021) och läste in värdena igen i deklaration och årsredovisning så låg verifikationen "Korrigering av konto 8910" kvar. Jag fick därför kvitta verifikationen som skapats av programmet deklaration och årsredovsing med en korrigering på korrigeringen så att säga. Det gjorde jag också med ytterligare en verifikation den 31 dec 2021 (i bokföringsprogrammet, Inte i programmet deklaration och årsredovisning). Då blev det rätt.

Hej Erik!

Skönt att du fick ordning på det och tack för att du återkopplade till oss. 

 

Ha en fin vecka

Tinne