Hej!
Har fått stöld av verktyg och maskiner jag har skrivit in i firman. Har haft verktygen privat och skrivit in dem i firman och nu har de blivit stulet. Hur bokför jag detta?
De mesta är bokfört som inventarier.
Om dom är borta så blir det en utrangering. D.v.s bokförs som en kostnad/förlust. Eventuell försäkringsersättning bokförs som en intäkt.
Tack. Även det som inte är förbrukningsinventarier ska de också bokföras som förlust? Tex förbrukningsmaterial?
Hejsan. Nja, dom är ju redan tagna som kostnad så det behövs inte.
Okej tack. Vilka konton ska jag använda för att bokföra förlusten? Kan man bokföra hela förlusten på samma eller ska man bokföra en för varje inventarie?
Hejsan.
NÄr det gäller det som är bokfört som förbrukningsinventarier så gör du ju inget alls. Det som ligger som inventarier så får du då nolla bort tillgångsbeloppet från 1210 (eller vilket konto du nu använt) men även boka bort eventuell ackumulerad avskrivning typ kto 1219 (även där beroende på använt konto). Förlusten (mellanskillnaden) bokför du sedan på kto 7973, förlust på inventarier och maskiner. Eventuell försäkringsersättning bokför du i samtliga fall på kto 3994. Lycka till!
Nu hänger jag inte riktigt med, förlåt. Jag ska dra av de verktyg som blivit stulet (det som räknas som förbrukningsinventarier/inventarier) från 1210? Sen förstår jag delen att boka bort avskrivning. Så menar du att mellanskillnaden mellan de som låg på konto 1210 från början, minus de som blivit stulet, att det ska bokas på konto 7973? Bör det inte vara de som är stulet som ska bokföras på 7973. Förstår inte riktigt.
Hej
med mellanskillnaden/fölusten menar AccountantfromHell_singland värdet av det som blev stulet. Så om väret på det som stals var 15 000 så är det 15 000 som skall bort från 1210 (Du behöver inte göra något med det som är förbukningsinventarier) sedan skall det avskrivna beloppet på det som stals bort från 1219. Tar 8 500 som exempel.
Summan du då skall debitera 7973 är 15 000 - 8 500 = 6 500 kr.
Hoppas detta gjorde det hela klararare.
/Joachim
Hejsan. Det är precis som Joachim E skriver. Dom inventarier som var bokförda som förbrukningsinventarier (kto 5410 oftast) är ju redan bokad som kostnad och då har ingen tillgång försvunnit.
Dom som är bokade som en tillgång och dessutom redan hunnit skrivas av lite, i Joachims exempel inköp 15 000 kr, ackumulerad avskrivning 8 500 kr vilket ger ett bokfört värde på 6 500 kr skall då bokas med kredit 15 000 kr (kto 1210 t.ex.) och debet 8 500 kr (kto 1219 i det här exemplet) och det bokförda värdet som då förloras bokföra debet 6 500 kr (kto 7973).
Det här visar även värdet av ett anläggningsregister där man bokför planmässiga avskrivningar. Lycka till!
Hej!
Tack så mycket för svar. Ser att inventarierna är lagda som anläggningstillgångar och ska skrivas av på 3 år. Då bokför jag bara precis som ni skrivit ovan?
De på försäkringsbolaget ville se att det var lagerfört men förstår inte riktigt vad de menar, vet ni det? Är det något mer jag behöver göra?
Tänkte när jag bokför ska jag bokföra med momsen då också? Inventarierna är ju sålda från mig privat till mitt aktiebolag med moms.
Hej
Detta bör inte vara lagerfört då det inte gäller varor du har på lager för försäljning förmodar jag. Så jag skulle säga att de i så fall vill se om det är kosntadsfört dvs att du har bokfört upp inköpet när det skedde.
/Joachim
Hejsan. Om bolaget köpte det av dig privat så är det ju ingen moms alls så där förstår jag inte riktigt vad du menar. Och försäkringsbolaget skall ju ersätta inköp efter avskrivning, d.v.s typ marknadsvärde. Ditt bokförda värde saknar helt betydelse, däremot inköp. Och som sagt, var det förbrukningsinventarier så har du ju inget bokfört värde utan endast en kostnad vid inköpet.
Så du utrangerar dom inventarier som ligger som anläggingstillgångar, d.v.s minskar tillgångsvärdet och tar även bord dess ackumulerade avskrivning. Ev försäkringsersättning bokas som intäkt.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.