Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jornil81
NY MEDLEM

vidarefakturera momsfri vara med påslag

Hej.

En inköpt momsfri vara för 1000 sek ska vidarefaktureras till slutkund. 

Hur ska jag vidarefakturera detta om jag vill lägga på 12% på priset?

Eftersom den är momsfri i inköp kan jag inte lägga på någon moms när jag säljer den vidare, möjligtvis på de 12 % jag lagt på.

Hur ska man tänka här och hur skriver man fakturan?

10 SVAR 10
CarinaEsp
CHAMPION

Vad är det som gör att varan är momsfri?

 

En ideell idrottsförening säljer adventsjulgranar till oss momsfritt. Vi monterar sedan dessa hos kund och har enligt avtal rätt att göra ett påslag på alla varor vi säljer vidare till våra kunder med 10-12 %. därav frågan.  

Bra fråga där CarinaEsp. 12% moms är det ju på livsmedel, restaurangbesök, hotell och konstverk som konstnären säljer själv... Så frågan är även vad det är för slags vara och av vem den köpts in?

jornil81
NY MEDLEM

En ideell idrottsförening säljer adventsjulgranar till oss momsfritt. Vi monterar sedan dessa hos kund och har enligt avtal rätt att göra ett påslag på alla varor vi säljer vidare till våra kunder med 10-12 %. därav frågan.  

jornil81
NY MEDLEM

En ideell idrottsförening säljer adventsjulgranar till oss momsfritt. Vi monterar sedan dessa hos kund och har enligt avtal rätt att göra ett påslag på alla varor vi säljer vidare till våra kunder med 10-12 %. därav frågan.  

Eftersom det inte rör sig om begagnade varor så är min spontana bedömning att ni ska lägga på moms med 25 % på priset till er kund.

Håller helt med dig där. 25% påslag och det är inte VMB-moms....

jornil81
NY MEDLEM

Ok så jag behandlar detta som en helt vanlig försäljning av vara som ni ser det?

 

Ja, precis.

jornil81
NY MEDLEM

ok tack för extremt snabba svar 😃