Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

vismaquery
MEDLEM

vilket ledger konto ska rapportera snacks/fika kvittot?

Jag hörde att i AB företag kan företaget spendera 60kr eller liknande utan förmån per dag för mellanmål/fika. Jag undrar vad det är för regel och vilket konto att bokföra?
Till exempel om vi som ägare till AB-bolaget köper kaffe eller frukt etc vilket konto ska vi rapportera då?

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Jag är osäker på om det är 60 kr per dag som gäller för fika/mellanmål. Försökt hitta exakta reglerna för detta men hittar inte detta så det bör du kolla upp med skatteverket. 

Kaffe och frukt är däremot något man får lov att dra av på företaget utan förmånsbeskattning. Inköpskosntader för kaffe och fruktkorgar t ex bokförs som en övrig personalkostnad på konto 7690.

/Joachim

vismaquery
MEDLEM

Tack, finns det någon gräns för hur mycket man kan dra av per månad för kaffe och frukt? kan vi räkna det som 60/person * 30 = 1800/person ?

Hej

Som jag skrev så tror jag inte att det är 60 kr per person och dag som gäller utan man köper in kaffe och frukt vid behov och tar den kostnaden på företaget när man betalar detta.

Enda jag kan hitta om 60 kr som avdragsgillt är intern represention vilket är något helt annat. Det är när företaget bjuder på färdig mat/bakverk och det är inte 60 kr per dag utan representation vid enklare förtäring och detta får inte ske för ofta utan då och då.

Så jag rekommenderar att du kontaktar skatteverket och hör efter vilka eventuella begränsningar som finns.

/Joachim

Såvitt jag vet finns det ingen absolut gräns gällande fika. Själv tänker jag "det skall inte ersätta en vanlig måltid".

Kaffe till kaffemaskin/bryggare, fruktkorg, lite bullar emellanåt och någon tårta då och då så är man garanterat på säkra sidan.

Å andra sidan, om man är egenföretagare och köper en kaffe latte varje dag så, visst rent tekniskt är man på rätt sida men jag tror Skatteverket skulle ha... ..åsikter... 🙂 

Det Skatteverket säger är:
--------------------

Personalvårdsförmåner är förmåner av mindre värde som har som syfte att skapa trivsel i arbetet. Det kan vara /../ enklare förfriskningar som kaffe eller frukt på arbetsplatsen.

Personalvårdsförmåner är skattefria, men för att räknas som en personalvårdsförmån ska förmånen

• vara av mindre värde
  • rikta sig till hela personalen
  • inte gå att byta mot kontanter.
Exempel på skattefria personalvårdsförmåner
  • Kaffe, frukt och annan enklare förtäring i samband med arbetet, som inte kan ses som en måltid.
---------------------