Hej. Vid kollektivavtal så har en anställd rätt till att få ca 10% mer i tillägg till den sjukersättning man får från försäkringskassan vid sjukskrivning. Hur hanteras det i lönesystemet? Det kanske är en dum fråga men vi har aldrig stött på detta tidigare. Eller är det någonting som den anställde måste ansöka om själv?
Om det är i kollektivavtalet så är det inget som den anställde ska ansöka om.
Använder du Visma Lön så är det en inställning i programmet.
Kontakta supporten så hjälper de dig säkert.
//Carina
Hej!
I Lön 300/600 kan du, precis som Carina skriver, göra inställningar för att "företaget gör 90%-iga sjukavdrag efter dag 14". Har du det markerat så får den anställda behålla 10% i ersättning från er även när han/hon är sjuk. Så när sjukfrånvaron blir längre än 14 dagar för tjänstemän gör företaget antingen ett sjukavdrag på 90 % eller på 100 % dag 15 till dag 90. Det val du gjorde i steg för steg-guiden när du skapade ditt företag föreslås som standard.
Du hittar inställningen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Snabbval - Klicka på Sjuk och sedan på knappen Ändra snabbvalsinställningar. Allra högst upp kan du markera valet som ska gälla och väljer Spara.
Ha en fin dag! /Tinna
Tack snälla för svar. Jag pratade även med er support igår kväll och fick helt suverän hjälp 🙂
Härligt att höra. Jag har framfört din fina hälsning till mina kollegor på supporten.
Tack för att du tog dig tid att återkoppla och ha en strålande dag! /Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.