Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anneli Sv
UTFORSKARE

Anställd som slutar, sista anställningsdag 191231

Hej,

Vi har en anställd som hade sin sista anställningsdag 191231. Jag ska göra slutlön nu i januari, och jag har Vismas checklista. Personen ska ha sin slutlön nu i januari, men ingen månadslön. Jag kan inte markera som att vederbörande har slutat eftersom det kommer att bli ytterligare en betalning innan allt är klart. Det blir troligen under mars eller april. Jag antar att så länge personen är fortsatt "aktiv" så kommer systemet att föreslå lön i lönekörningen. Min tanke är att jag när jag har gjort slutlönen i januari (semester mm) så kan jag avmarkera "Ta med anställd automatiskt vid ny lönekörning" och sedan ta med den anställde den månad jag kommer att köra den sista betalningen, typ "extra lön". Funkar det eller är det något annat jag kan göra och behöver tänka på?

Tack på förhand!

3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

Det låter som ett sätt att hantera det på. 

Det jag funderar på är vad det är för lön som ska betalas ut i mars/april? Det låter som att du kommer behöva göra ytterligare en slutlön efter det?

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej Anna,

 

Tack för ditt svar!

Nu när jag ska göra januariutbetalningen så är det semesteravslutet som jag nämnde tidigare, ett avgångsvederlag och en kompensation för den semester som den anställde inte tjänar in eftersom han slutar tidigare (i förhållande till uppsägningstid). Den utbetalning som ska göras i april/maj är en bonus för 2019 och det beloppet kommer inte att vara klart förrän då. Löneart för bonus vet jag, 1172, men vilken/vilka lönearter ska jag använda för avgångsvederlaget och kompensationen? Jag har försökt hitta något som passar, men jag anser att det inte är premielön eller arvode.

Tacksam för hjälp med även detta. Jag håller på med alla förberedelser nu dessa kvarvarande dagar av veckan.

Tack på förhand!

Hej Anneli! 

 

I hjälpavsnittet Egna lönearter beskriver vi hur du skapar en löneart för avgångsvederlag.

Sen klurar jag lite på det där med kompensationen.. Om jag förstår det rätt så ska kompensationen bara vara knuten till dom semesterdagarna som den anställde går miste om, och då tänker jag att löneart 3232 - Semesterersättning kanske funka? Det är en bruttolöneart med engångsskatt, påverkar fälten för kontant ersättning på AGI och bokförs på ett konto för semesterlöner. Vill du ha andra inställningar än detta så går det ju att kopiera även denna löenarten och göra justeringar. 

 

Återkom om något är oklart 🙂 

Lisa