Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alex ek
MEDLEM

Beräkna semesterdagar i pengar

Hej

hur beräknas semesterersättning  för en anställd som har 20 000 månadslön samt 25 dager semesterrätt ?

15 SVAR 15
Suslun
UTFORSKARE

Menar du vid en slutlön eller det tillägg hen får när semester tas ut?

20000 * 5,4% = 1080/dag vid slutlön

20000*0,8%= 160 kr/semesterdag som ett tillägg på månadslönen

 

en person som jobbat hela året och 25/12 ska få semesterlönen. han inte tagit något semester utan jobbat hela året. och hur mycket blir det ?

Tolkar jag det rätt att hen inte tar ut sin semester i ledighet utan i pengar?

Då skulle jag gissa att det blir som vid slutlön 5,4% av månadslönen

det stämmer . men då blir det 20000*5,4%=1080*25 dager =27000 kr extra den 25/december. stämmer det?

Suslun_0-1607006035930.png

 

det verkar som är väll skillnad mellan de som tagit sitt semesterledighet eller inte. ok hur räknar jag för de som redan tagit sitt semesterledighet med fullt betalt månadslön? obs, vi har inte kollektivavtal. 

Hej Alex, 

Som tidigare svar från @Suslun visar så måste det finnas en anledning till att de anställda inte tagit ut semester och istället får semestern utbetald i pengar enligt semesterlagen. Nu är jag inte riktigt med på vad du vill räkna fram så skulle behöva mer information av dig.


Som jag förstår det så har vissa anställda redan tagit ut sina semesterdagar, är det uttaget av semester du funderar på hur du beräknar? Jag tolkar det samtidigt som att detta redan är utbetalt eftersom du skrev att de fått full lön, är det semesterersättningen för den perioden som ska betalas ut nu i efterhand?
Vilket semestervillkor går de anställda efter? 

/My 

min sista fråga gällde en anställd som har semester rätt 25 dager och månadslön 20000. han vill spara 15 dager till nästa år. men har fått fullt lön under hela året även under de månader som fått sitt 10 dager semesterledighet. 

@Alex ek

Om vi kikar i 18 § semesterlagen så beskrivs det att en arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår. Detta innebär att din anställde som har en semesterätt på 25 dagar endast får spara max 5 dagar. Det finns även undantag på detta och jag rekommenderar dig att gå via länken till semesterlagen för att läsa mer. 

Sen är jag fortfarande osäker på vad du vill ha hjälp med att beräkna, vad är det som ska betalas ut? 
Är det själva uttaget av 10 semesterdagar du ska beräkna och basera på månadslönen, den var väl redan utbetald?
Eller är det en semesterersättning som ska utbetalas i efterhand? 
Vad går de anställda på för semestervillkor? 

/My 

det stämmer. jag menar semestertillägget hur ska man räkna. kan man betala nästa år tilläget?

Jag förstår. Fick inte riktigt svar på min fråga om semestervillkor men om vi kikar på Semestervillkor 20 - Månadslön med semestertillägg + rörliga delar kan det kanske vara detta villkor ni tillämpar? 
I dokumentet jag länkar finns beräkningsformler för detta semestervillkor. Går ni efter semestervillkor 20 så behålls månadslönen och ett semestertillägg betalas ut vid uttag av semester, samt i vissa fall även ett rörligt semestertillägg. Den rörliga delen betalas isåfall ut som ett totalbelopp vid ett tillfälle under året efter intjänandet. 

 

Jag kikar igen i semesterlagen där det under 16a § står hur semestertillägget ska beräknas, rekommenderar dig att kika här inne när det känns osäkert hur semestern ska hanteras. Som jag tolkar det så ska du betala ut ett tillägg till en månadsavlönad och då beräknas semestertillägget för varje betald semesterdag med 0,43 procent av månadslönen. Semestertillägget betalas vanligen ut i samband med semesteruttaget som registreras på lönen men kan också betalas ut som en klumpsumma under semesteråret. 

/My 

 

ni behöver inte hänvisa mig till länk för regler, jag kan läsa själv. men varför finns Visma forum ? är det inte för att få direkt svar? jag var ju tydligt om du läser flera gånger jag berättat..... 

Hej, @Alex ek !

 

Alla försöker hjälpa, men du måste också förstå att det är viktigt att vi som hjälper dig behöver lite mer kött på benen för att hänga med på vad du specifikt vill ha hjälp med och hur utbetalningarna sett ut hittills samt vilka semestervillkor du har inställda. Om du hjälper oss med att svara på alla frågor vi vill ha svar på, så får du hjälp snabbare. När vi inte förstår vad du exakt menar, måste vi hänvisa dig till att läsa innantill... Om jag går till en läkare och säger att jag har ont i tån när jag egentligen har ont i huvudet, får jag fel hjälp. Det är samma här. Vi vill inte ge dig fel hjälp. Snälla, hjälp oss bättre att hjälpa dig!

 

Läs igenom alla våra frågor en och en och svara på dessa en och en.

 

Mvh Lena

hej, jag gav ju all info, kola nedan meddelande det står tydligt vilken avtal han har och hur många dager han fick och sparat, men om du kolar på vilken svar jag fick för detta då ser du om de varit villiga att svara seriöst eller inte...
 
 
 
Re: Svar: semesterersättning

min sista fråga gällde en anställd som har semester rätt 25 dager och månadslön 20000. han vill spara 15 dager till nästa år. men har fått fullt lön under hela året även under de månader som fått sitt 10 dager semesterledighet. 

Jag tolkar det som att jag gett dig svar på dina frågor, hänvisningar till semesterlagen var i all välmening om du ville läsa på mer om vad som gäller. 

De svar som du fått av mig är att den anställde inte får spara 15 dagar till nästa år enligt semesterlagen, eftersom den anställde som har en semesterrätt på 25 dagar får hen spara max 5 dagar av dessa. Sen ville jag veta vilket semestervillkor den anställde går efter, detta är viktigt eftersom det är skillnad på beräkningar för semestertillägg, semesterersättning och semesterlön till exempel och det fick jag aldrig svar på. Men som jag förstod det så ska du betala ut ett semestertillägg och när jag kikar på detta i semesterlagen så beräknas semestertillägget för varje betald semesterdag med 0,43 procent av månadslönen eftersom ni inte går efter ett kollektivavtal.

 

Du får gärna återkomma om det känns som att du inte fått svar på någon av dina frågor eller om du har andra funderingar. 
/My