Jag jobbar i Lön Smart. Förenklad variant.
Företaget startade i början av året och lön har betalats ut varje månad.
Hur gör jag med semesterersättning?
Jag har förstått att man använder sig av Lön Smart när man betalar ut den men ska den bokas upp på något sätt i bokslutet och hur gör jag då? Använder jag mig av programmet eller blir det en manuell bokslutsverifikation? Vilka konton ska jag i så fall använda?
Som alltid tacksam för svar!
Elisabet
Löst! Gå till lösning.
Hej @Elisabet Halin
Tack för att du hör av dig!
Jag utgår från att du använder Lön Smart eftersom din byrå har Smarta Byrån-paketet, och dina frågor handlar om semesterberäkning.
Det är vanligt att man regelbundet kollar av semesterskulden - många av våra kunder gör det efter varje lönekörning och sedan gör man en mer ingående kontroll vid årets slut.
Du kan antingen bokföra manuellt efter semesterskuldlistan som du tar ut varje månad eller så tar du hjälp med denna uppbokning via vår ganska nya funktion "Uppbokning av semesterskuld" i programmet Lön Smart. Mer om detta finns i hjälpavsnittet Uppbokning av semesterskuld
Vi i forumteamet önskar dig en God Jul och Gott Nytt År
/Tinna
Tack snälla för svar! Jag ska kolla hjälpavsnittet.
Var hittar jag into om semesterskuldslistan?
Jag har som jag skrev den förenklade varianten och har därför inga semstervillkor registrerade.
Elisabet
Elisabet
Hej @Elisabet Halin
Då är det nog så att du har Lön Direkt och där finns ingen semesterskuldlista eller stöd för semesterberäkning.
Den information vi har kring semesterberäkning i Visma Lön Direkt hittar du i hjälpavsnittet Beräkning av semesterlön. I Lön Direkt finns ingen semesterskuldlista och du får hantera alla beräkningar manuellt.
Skulle verkligen rekommendera att du funderar på att använda Visma Lön Smart där du får hjälp med det som många tycker är det svåraste i hela lönehanteringen - semesterdelen.
Ha en fortsatt fin dag
/Tinna
Nej, det är Lön Smart? Det står det i alla fall i menyn.
Men som jag skrev den förenklade varianten. Utan avtal.
Hur blir det då?
Elisabet
Hej Elisabet!
Okej, om det står Lön Smart så är det den varianten du har, och du utgår från min kollega Tinnas första svar. Om ni har valt att ha förenklade anställda behöver detta dock hanteras manuellt eftersom det inte räknas upp någon semester.
I Visma Lön Smart kan du alltså välja anställningstyp mellan komplett och förenklad.
Är du fortfarande osäker kring vilken variant du har och hur det är inställt i ditt program, är mitt bästa tips att ringa in till vår programsupport. Då kan de koppla upp sig om det skulle behövas för att göra en bedömning! 🤗
Jag önskar dig en riktigt god jul och ett gott nytt år!
/Ebba
Hej!
Ja, men så har jag förstått det också.
Nej då, jag är ganska säker på vad jag har, jag blev bara lite förvirrad över svaret jag fick först. Men då vet jag vad som gäller.
Tack snälla igen och God Jul och Gott Nytt År till dig också!
Elisabet
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.