Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
InfoWilliam1
NY MEDLEM

Differans i avstämning mellan bokföring och utskriften semesterskuldlista i Visma lön 600

(uppdaterad av InfoWilliam1 ‎2021-12-10 13:53 )

Hej! Sitter med avstämning för en kund och noterade att vi har en differens på ca 50 Tkr på konto 2920. Alla tidigare lönebesked är bokförda utifrån riktiga underlag från kunden i visma lön 600 där vi sedan exporterat bokföringsdata till Visma eEkonomi. 

Varför får vi då olika saldon i visma lön 600 och visma eekonomi?

/William

/William
2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej William!

Detta är något som är svårt att undersöka närmre via forumet, men jag vill skicka med dig vårt hjälpavsnitt som beskriver varför det i vissa fall skiljer sig mellan semesterskuldlistan och bokföringen.

Om du har några fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma till oss i forumet eller kontakta mina duktiga kollegor på supporten.

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne

CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Det uppstår alltid en differens mellan bokföringen och semesterskuldlistan eftersom bokföringsjournalen vid lönekörning endast tar hänsyn till månadens intjänade semester genom en preliminär bokning i procent. 

Semestern som de anställda plockar ut justeras enligt de inställningar som finns på den anställda (semestervillkor).

Eftersom den preliminära beräkningen endast tar hänsyn till månadens intjänade semester i procent så blir det differens om den anställde har semestervillkor 20. Semestern som är intjänad förändras när det sker en lönejustering, men den förändring genererar ingen bokföringsorder i Visma Lön.

Under företagsinställningar/bokföring så ligger det 12 % som standard vid beräkning av semesterlöneskuld, detta är oftast alldeles för lågt. Jag har justerat detta till 13 % för att få en någorlunda bättre bokföring, men varje kvartal så tar jag ut en semesterskuldlista och justerar bokföringen utifrån korrekta siffror. 

//Carina