Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Devi1985
NY MEDLEM

Dra semester utan semesterersättning

Hej

På mitt nya jobb kan man avtala bort semesterersättning mot 5 st extra semesterdagar (ok enl kollektivavtalet). Men när jag kör "uttag semester" så registreras/betalas semesterersättning ut ändå. Hur får man bort det? Tack för svar 🙂 

Anna

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Jag gissar att det är semestertillägget du menar när du skriver semesterersättning. Du kan ändra procentsatsen för semestertillägg till 0 så kommer inget att beräknas. Men det blir ju iofs problem om inte alla anställda valt den extra semestern.  Då får du räkna manuellt på dem som ska få tillägget. 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Devi1985 och @AnnicaL 

Jag tänkte så här: 

Om det är semestertillägget de har förhandlat bort mot 5 extra semesterdagar hade du kunnat lägga de anställda på semestervillkor 21 och ändra procentsatsen för tillägget till 0% under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester - Semestervillkor 21. Resterande anställda som ska ha vanlig procentsats för tillägget har då kvar på semestervillkor 20. Vad tror ni om det?

/Tinna

AnnicaL
CHAMPION

Det är en bra lösning, Tinna - jag var nog inne för mycket på Lön Smart där det inte finns så många semestervillkor att välja på 😉 Mycket bättre att slippa manuella uträkningar. 

Glad jag blir! Alltid skönt att slippa manuella moment 🙂

/Tinna