Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kenoon
MEDLEM

Fast månadslön med oregelbundet schema?

Hejsan,

 

Funderar på hur vi kan få detta bäst att fungera. Alla på företaget jobbar 40 timmar/veckan och fungerar bra med förtroende tid etc.. men i vår butik har vi öppet måndag - lördag. Så folk kan vara ledig mitt i veckan om de till exempel ska jobba på lördagen. De har fast månadslön. 

 

Vi kör för tillfället med oregelbunden schemaläggning men ganska omständligt att hålla på med. Eftersom de har fast månadslön och jobbar 40 timmar hade vi rent krasst kunna köra på heltidsschemat. Men problemet vi får då om t ex en person är sjuk en lördag så går inte det att rapportera på Visma lön då schemat är måndag - fredag... Samma sak gäller semester.

 

Finns det något smidigt sätt att lösa detta så personalen kan ha fast månadslön men man kan ändå rapportera sjukdagar/semester på lördagar utan att behöva jobba med oregelbundet schema i systemet?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Kenoon

 

Om du väljer att använda ett schema med arbetstid måndag till fredag så kan du som är löneadministratör välja att ändra arbetstiden för en specifik lördag och manuellt ändra arbetstid för den aktuella dagen. Det gör du via Kalendern - Markera lördagen och välj Ändra arbetstid nere till vänster.

 

Detta innebär att den anställde kan stämpla in att de arbetar eller registrera avvikelser i form av sjukfrånvaro eller semester.

Skulle den anställda vara ledig mitt i veckan istället för att jobba en lördag kan du även på den arbetsfria dagen välja att Ändra arbetstid och välja att det ska vara en ledig dag.

Hoppas detta kan vara en lösning som fungerar hos dig.

 

Ha en fin eftermiddag!
/Tinna