Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

tlnklumera
MEDLEM

Felaktig lön utbetalad

Hur gör man för att justera lönen retroaktivt för en anställd? Personen i fråga fick månadslön utbetalt i april men skulle ha bytt till timlön från första april. Med den nya timlönen så visade det sig att hen fick för mycket i lön i april. Hur gör jag för att dra av summan som hen fick för mycket i april på majlönen? Vilken löneart kan jag använda?

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Jag hade använt lönearten för månadslön och tagit den minus, sedan lagt till timlönen som hen skulle ha haft.

 

Om personen gått från månadslön till timlön i april så skulle det väl inte ha betalats ut något alls i april, eller tänker jag fel nu? Det normala är ju att månadslönen betalas ut innevarande månad, men har man timlön så får man den i efterskott.

 

//Carina

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Bra tänkt @CarinaEsp 🙂 - här är vi på samma spår. Jag misstänker också att det inte ska betalas ut någon timlön i april så det behöver du @tinklumera kolla upp. Vill passa på att slå ett slag för hjälpavsnittet Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom där vi beskriver hur du betalar ut lönen efter byte från månadslön till timlön eller tvärtom. 

 

Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna 

tlnklumera
MEDLEM

Personen i fråga skall få timlön med utbetalning innestående månad med korrigering för avvikelser nästkommande månad, precis som vid månadslön. 

Hej tlnklumera!

 

Jag hoppar in här i tråden också.

Timlön bör alltid vara föregående månad och lika så avvikelser för att du ska få med allt på lönekörningen.

Det går dock att jobba med en t.o.m-dag i månaden, men detta är inget vi rekommenderar att göra då du inte får med dig hela månadens timmar när du skapar upp lönekörningen.

 

Om du inte redan har läst det så kan jag varmt rekommendera hjälpavsnittet som min kollega skickade ovan, jag tror att det kan vara till bra hjälp för dig.

 

Trevlig helg!

/TInne