Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Föräldraledighet varje fredag

Hej,
Vi har en anställd som ska vara föräldraledig varje fredag under en tid. Ska jag göra ett dagsavdrag varje fredag  eller ska man på något sätt göra ett 20%igt avdrag på månadslönen? Dagsavdraget blir så stort så jag undrar om det blir korrekt.

5 SVAR 5
Sabine
UTFORSKARE

Jag gör också dagsavdrag "föräldraledig" på mina anställda som jobbar så... 
Har de inte ändrad arbetstid, alltså ny sysselsättningsgrad i anställningsavtalet, så tror jag detta är mest rätt... 
/Sabine
Lisa__1
MEDLEM

Om personen tar ut föräldrapenning så brukar vi dra föräldraledighetsavdrag på de dagarna man är ledig. =m personen tar partiell föräldraledighet pga barn ( går ner i tid) så drar vi inte dagarna utan istället procentuellt.

Annica L1
MEDLEM

Beroende på ev. kollektivavtal men troligtvis skall avdraget göras med dagavdrag=ML/21. Detta avdrag skiljer inte mycket från timavdraget. Ex 30000/21=1428,57 mot 30000/175*8=1371,43. 


Löneavdrag för anställda med månadslön

I föräldraledighetslagen finns inga anvisningar om hur beräkning av frånvaroavdrag ska göras. Formeln för löneavdraget finns istället i kollektivavtal eller i en personalhandbok. För anställda med timlön görs inget avdrag.

Här nedan följer exempel på hur löneavdrag från månadslönen kan beräknas vid föräldraledighet enligt tjänstemannaavtal. 

  • Vid föräldraledighet del av dag, görs ett timlöneavdrag enligt formeln:

     Månadslön / 175

  • Vid föräldraledighet 1–5 dagar görs daglöneavdrag för varje arbetsdag:

     Månadslön / 21

  • För föräldraledighet som pågår 6 arbetsdagar eller längre görs ett löneavdrag per kalenderdag (avdrag görs från och med dag 1) :
     (Månadslön x 12)/365
Sofie_17
MEDLEM

Då själva antalet föräldraliga dagar antagligen överstiger 5 lediga dagar under denna period så brukar inte vi dra dagsavdrag utan procentuellt avdrag på lönen. Men som sagt det är väl väldigt olika på olika avtal hur detta beräknas.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Tack för era svar. Då vet jag hur jag ska göra.
Mvh