Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Förmån sjukvårdsförsäkring - eEkonomi

Det kan vara värt att läsa igenom Skatteverkets nya ställningstagande på denna länk: 

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/377241.html

"Den skattepliktiga förmånen av en sjukvårdsförsäkring som omfattar både skattepliktiga och skattefria insatser kan schablonmässigt beräknas till 60 procent av försäkringspremien."
CHAMPION

Intressant, tack Vlad!

Då uppstår två frågor:

1. Om försäkringsbolaget i fråga inte är med i utvecklingen och fortfarande anger 70% på fakturan/premieavin - det där 60% eller 70% som gäller? 

2. Gäller Skatteverkets ställningstaganden från den dag de publiceras eller kan de appliceras på hela detta innevarande beskattningsåret? Eller änne längre tillbaka?

Tror jag skickar frågorna till SKV så får vi se vad de säger.
CHAMPION

Hittade en fingervisning på följande sida: https://www.euroaccident.se/Om-oss/Aktuellt/Aktuellt-detalj/Nytt+stallningstagande+fran+Skatteverket...

Skatteverkets ställningstagande gäller från och med publiceringen den 10 juni 2019, men kan tillämpas från och med det att de nya reglerna trädde ikraft den 1 juli 2018 med stöd av att det inte finns någon tidsbegränsning angiven i ställningstagandet.
CHAMPION

Skickade in mina frågor till Skatteverket för säkerhets skull. Återkommer här när jag fått svar.
Highlighted
CHAMPION

Svar från Skatteverket (observera att svaren nedan är omkastade i förhållande till hur jag skrev frågorna i ett tidigare inlägg).

Från: "Skatteverket"
Ämne: Företag-Arbetsgivare

Datum: 8 augusti 2019 13:08:05 CEST

Till: Khedron Wilk

Hej,

1. Schablonberäkningen kan tillämpas från det att reglerna om skatteplikt för icke offentligt finansieras sjukvård infördes den 1 juli 2018. Man kan med andra ord begära omprövning av beskattningen för tidigare perioder.

2. Ja, man kan ändå använda schablonberäkningen.

Med vänliga hälsningar

Birgitta