Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna M1
MEDLEM

Fritt drivmedel och ersättning för resor i tjänsten.

Vad gäller om en anställd har företagsbil (betalar bilförmån) samt förmånen fritt drivmedel (arbetsgivaren ersätter för drivmedlet/anställd förmånsbeskattas med lönearter 2103 och 2104) och den anställde vill ha någon ersättning för längre långkörningar den gjort i tjänsten. Dessa händer någon gång per år. Den anställde beskattas i normala fall för hela månadens bensinpris. Hur ska man tänka och vad kan ersättas? 

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Har den anställde inga körningar i tjänsten i normalfallet?

Det är viktigt att hålla isär privatkörning och tjänstekörning eftersom en företagsbil måste gå ett visst antal mil i tjänsten för att kostnaderna för bilen ska vara avdragsgilla i företaget. 

När jag har haft kunder där drivmedelsförmån ska registreras så har vi utgått ifrån vad som registrerats i den elektroniska körjournalen eftersom där ska anges om det är en privatkörning eller tjänstekörning. Därefter har vi gjort ett medelvärde på vad bilen drar per mil och sedan förmånsbeskattat den anställde för den delen som avser privat körning.

Blir ju lite kaka på kaka om den anställde först ska förmånsbeskattas för hela beloppet och därefter få milersättning för körning i tjänsten, det blir också en onödig kostnad för arbetsgivaren som först ska betala drivmedel och sedan arbetsgivaravgifter på förmånen och därefter ersätta den anställde för körning i tjänsten. 
Men om man nu vill göra på det sättet så bör det vara schablonbeloppen som gäller 

CarinaEsp_0-1702290790853.png

Men jag anser att man bör se över hur man hanterar det och försöka hitta en annan lösning så att inte arbetstagaren får förmånsbeskattning på det drivmedel som används för körning i tjänsten.

Anna M1
MEDLEM

Det gäller en högre chef som har körningar i tjänsten men har föredragit att inte bli ersatt i normala fall.

Vi behöver en rutin för det (ny i tjänsten). Jag tycker att du gav en bra lösning. Byter det att om vi säger att han en månad blir beskattad för 100 liter bensin och har kört 20 liter i tjänsten så beskattar vi bara för 80 men lägger vi lägger inte till någon annan ersättning än det? 

Precis, ingen annan ersättning utan endast förmånsbeskattning på privat körning.

Om man inte tar ut körersättning för att man inte vill belasta företaget med den kostnaden så blir det ju en högre kostnad för företaget om man förmånsbeskattas för allt drivmedel oavsett om det är tjänstekörning eller privat.

Anna M1
MEDLEM

Vi brukar lägga på en liten nettoersättning för alla andra som kör diesel och bensin utöver bruttoersättningen de får per km. 

Vad menar du med nettoersättning? Om den anställde erhåller mer än det skattemässiga schablonbeloppet så är det en skattepliktig inkomst.

Oj, skrev fel, jag hade en annan kontorad framför mig. Det är skattepliktigt såklart. 🙂