Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ullabritt
MEDLEM

Fusion med 5 nyanställda

Jag är löneansvarig för 2 företag som i januari kommer slås i hop till ett (fusion). Det behövs 5 stycket olika grupper i anställningsregistret för de anställda så det går att se kostnader och resultat/grupp. Var är det jag registrerar så det  blir tydligt? Det är alltså alla uppgifter på arbetad tid, resor m m som ska med på listorna. Hoppas ni förstår hur jag menar.

 

 

 

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @ullabritt!

 

För att separera lönekostnaderna för respektive grupp så kan du använda dig av resultatenheter.

Under Lönearbete - Resultatenheter registrerar du de resultatenheter som ni bokför på i företagets redovisning.

 

Om ni inte redan använder resultatenheter behöver du först aktivera funktionen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Bokföring.
Markera Resultatenhet vid fältet Redovisning av lönekostnader görs på.

 

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några ytterligare funderingar.

Hoppas att du får en fin helg!

/Tinne

Det gick bra att flytta över de anställda vid fusionen. Det som blev lite klurigt är semesterskuld och semesterersättning för en anställd som slutade den 14 januari. Jag har skrivit ut värdena som är före fusionen men det går inte att fylla i dem på personalkortet nu efter fusionen. Tips?

 

Hej @ullabritt

 

Jag ska försöka hjälpa dig att få ordning på den generella semesterbiten och det vi vanligen tipsar om när våra kunder ska slå ihop två bolag. 

 

Inställningarna för semester gör du inne på den anställda - Fliken Semester. Här lägger du in eventuellt betalda dagar som den anställde har kvar att ta ut under aktuellt semester år. Det finns en knapp som heter Visa sparade dagar. Där lägger du in semesterdagar den anställde tjänat in tidigare år.
 

Beroende på vilket semestervillkor den anställde ska ha så kommer det finnas en ruta för Semesterdaglön och en ruta för Rörlig lön där du kan lägga in ett värde.

 

Gällande den intjänade semestern så styrs den utifrån anställningsdatumet som du väljer på Fliken Anställning. Ska den anställde ha ett nytt anställningsdatum kommer den intjänade semestern börja räknas från det datumet ni väljer här. Ska den anställde ha kvar sitt gamla anställningsdatum kommer den intjänade semestern börja beräknas från när senaste semesterårsavslut gjordes.

 

Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen och om du vill att vi ska kika specifikt på hur det ser ut för den anställda som ska ha slutlön så rekommenderar jag att du kontaktar mina kunniga kollegor på supporten

 

/Tinna