Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

anne-b
MEDLEM

Ingångsvärden för Semestervillkor 10/30

Jag håller på och lägger upp anställda i Visma lön Smart då vi ska byta från Visma lön 300. Har försökt få hjälp av AI'n men den bara svamlar. 😉

Vi har två anställda som får timlön och de får sin semesterersättning (12%) utbetalat en gång om året, i juni. Eftersom vi ska byta program nu så finns det ju en semesterskuld på dessa som jag behöver få med till Visma Lön smart.

I Visma lön 300 har vi använt semestervillkor 30 på dessa, men vad jag kan läsa mig till så borde det istället vara semestervillkor 10 och det verkar som att semestervillkor 30 bara fungerar om man vill betala ut semesterersättningen vid varje löneutbetalning.

Hjälp! Hur gör jag egentligen för att få till inställningar och ingångsvärden rätt?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @anne-b 

Välkommen som ny forummedlem. 

Jag förstår att det kan vara lite knepigt att byta från Visma Lön 300 till Visma Lön Smart i detta fallet och att ha rätt inställningar från början sparar både energi och tid. 

Från vad du beskriver verkar semestervillkor 10, precis som du själv är inne på, vara det rätta valet för dina anställda som får timlön och vars semesterersättning (12%) betalas ut en gång om året.  

En tanke är att du justerar semestervillkoret för de anställda redan innan du migrerar data till Lön Smart. Till din hjälp har du hjälpavsnittet Byt semestervillkor

Jag vill även tipsa dig om avsnittet Kom igång med Visma Lön Smart om du tidigare har arbetat i Visma Lön 300/600

I Visma Lön Smart bokas företagets semesterskuld och den beräknade arbetsgivaravgiften på beloppet upp automatiskt vid varje lönetillfälle. Det enda du behöver göra manuellt är att nollställa de konton som används innan du börjar använda funktionen. Därefter sköts allt automatiskt i programmet. Läs mer på sidan Uppbokning av semesterskuld

Men innan du drar igång med allt detta rekommenderar jag starkt att du kontaktar vår support som kan rådgöra med dig och säkerställa att allt blir rätt i det nya programmet.

Välkommen att kontakta supporten och lycka till med övergången till ditt nya program!

/Tinna