Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KarinH1
MEDLEM

Semester vid avslutad tjänst

Hej!
Vi har en anställd som sagt upp sig, sista dagen blir 31/10. På företaget har vi förskottssemester med intjänandeår och uttagandeår som samma, jan-dec. I och med uppsägningen så har den anställde rätt till 25 dagars betald semester för 2023 istället för 30 som han skulle haft om han jobbade hela året.

Han har dock tagit ut 29 dagar. I praktiken spelar detta mindre roll då han har 4 sparade semesterdagar men jag undrar hur jag ska göra för att detta ska bli rätt.
I hans anställningsregister under fliken semester står där just nu att han har 4 sparade dagar kvar och att han i år har tjänat in - 4 dagar. 
Rent lönemässigt blir det rätt men jag undrar hur det kommer att se ur när semesterårsavslut görs. Hur jag jag sköta detta på ett korrekt sätt?

12 SVAR 12
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Använder du Visma lön 600? Om ja, så fixar programmet det själv om du använder snabbvalet vid slutlönen. Tror att du kan hitta information i hjälpen för programmet.

//Carina

KarinH1
MEDLEM

Hej! Tack för ditt svar :). Ja det gör jag. Jag har använt snabbvalet och jag kan inte se att programmet kan hantera detta. Det som händer om jag använder snabbvalet är att den anställde får felaktigt utbetald semesterersättning för sina sparade dagar som ska kvittas mot semester som han redan tagit ut men inte tjänat in.


Hej @KarinH1 

 

Precis som @CarinaEsp skriver så har programmet fullt stöd för utbetalning av slutlön. Läs mer om hur det fungerar och hur du gör i hjälpavsnittet Checklista när anställd slutar. Här tar vi upp de olika stegen som ska göras i olika delar av programmet när en anställd slutar på företaget.

 

Trevlig helg!

/Tinna

När man använder snabbvalet så får man en slutsumma klumpad som visas på lönespecen.

Mitt förslag är att du tar ut en semesterskuldlista på den anställde per sista anställningsdatum. Kontrollera bara först att samtliga uttagna dagar är reglerade innan. Du kan sedan kontrollräkna manuellt för att säkerställa.

På vilket sätt är det fel ersättning på de sparade dagarna? Sparade dagar har samma värde som intjänade dagar om inte den anställde hade en annan tjänstgöringsgrad när de sparade dagarna tjänades in.

Vid de tillfällen när jag har kontrollräknat slutlönen mot vad Visma lön har räknat fram så har det alltid stämt.

SannaN
MEDLEM

Hej!

Jag har exakt samma problem! Använder jag snabbvalet så får han ju utbetalt de sparade dagarna.. - som borde kvittas med de "ej intjänade - men uttagna" dagarna? 

Får han en skuld vid semesterårsavslut menar ni då? Jag vill ju att dessa ska kvittas nu på slutlönen.

Hej @SannaN 

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Programmet har funktioner som hjälper dig så det blir rätt belopp utbetalt till den anställd. När du använder snabbvalet Semester, ersättning - Semesterersättning vid slutlön så får du en slutsumma där värde för kvarvarande, sparade och intjänade dagar ingår. Följ gärna vår checklista när anställd slutar där vi även visar hur programmet har kommit fram till de värden som du ser på utskriften av semesterskuldlistan. 

 

Hoppas detta kan hjälpa dig 

/Tinna

När jag registrerar på detta viset så betalas de sparade dagarna ut..

I mitt fall har han tagit ut 6 dagar för mycket (Som han inte tjänat in) och han har 6 sparade semesterdagar sedan tidigare år.

 

De sparade dagarna betalas alltså ut och han hamnar slutligen på - 6 intjänade dagar efter slutlön...

Precis, exakt samma händer mig. Det känns inte riktigt som att ni svarar på vår fråga Visma. Vi användeer ju funktionen som ni säger och det blir inte rätt.

Hej @SannaN 

 

Vi vill alltid försöka hjälpa till att hitta en lösning som passar våra kunder och här kommer några förslag på hur du skulle kunna göra. 

 
Om du har aktiverat att du arbetar med förskottssemester under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester kommer snabbvalet Semesterersättning vid slutlön automatiskt betala ut en korrekt slutlön. Då ser du  även att det finns ett belopp i rutan vid förskottsskuld inne på flik 5 Semester i anställningsregistret

Om du däremot har sammanfallande semesterår och den anställda slutar innan semesteråret är slut och då har utnyttjat fler dagar än vad hon/han hade rätt till,  vilket har genererat ett minusvärde på flik 5 Semester i fältet Intjänade i år, kan du göra så här:
 
Gå in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester och markera att du arbetar med förskottssemester. Kontrollera sedan på ett äldre lönebesked hur mycket en semesterdag för den anställda var värd vid uttagstillfället. Gå sedan till Personal - Anställda - Flik 5 semester och fyll i beloppet med negativt tecken i rutan Avskrivning vid fältet Förskottssemesterskuld. Då kommer programmet automatiskt dra av beloppet på den anställdas slutlön när du använder snabbvalet Semesterersättning vid slutlön

 

Alternativt kan du hantera skulden manuellt genom att på slutlönen lägga till Löneart 3232 Semesterersättning och där skriva in skulden manuellt och med ett negativt belopp.

 
I vilket fall som helst rekommenderar vi att du lägger till en textrad som beskriver varför du har gjort ett avdrag på slutlönen. Det blir tydligt och bra för den anställda och hjälper dig att komma ihåg händelsen inför eventuella funderingar framöver. 


Jag skickar med checklistan ännu en gång och hoppas den kommer till nytta för dig.  

 

Trevlig helg!

/Tinna
 

Tack! 🙏

KarinH1
MEDLEM

Tusen tack, nu fick jag rätt på det!

Härligt att höra @KarinH1 och tack för att du återkopplade. 

Ha en fin vecka och varmt välkommen tillbaka till forumet framöver 

 

/Tinna