Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CiaPia
MEDLEM

Semesterdagar föräldraledig

Jag har en anställd som varit föräldraledig under hela förra semesteråret & skall ju då inte ha 25 dagars semester har jag lärt mig. 
men när jag gör semesterårssvslut i April så får hon det ändå. 
har använt kalendariet sedan första dagen som dessutom var under Förra semesteråret. 
Har Lön 600, vad saknas för inställning för att det skall räknas rätt ?

5 SVAR 5
catarina ScF
UTFORSKARE

25 semesterdagar är man berättigad till men de ska delas upp på betalda och obetalda. Dessutom är de första 120 dagarna under en föräldrarledighet semesterlönegrundande (180 dagar för ensam vårdnadshavare).

Nej hon får inte 25 nya dagar när hon varit ledig under ett helt år. Hon får ca 13. Dessa syns inte i Lön utan Lön ger henne 25 betalda dagar Trots !! att hon varit ledig i ca 1,5 år

När man har anställda som är föräldralediga så är det viktigt att ha koll på när de dagar som är semesterlönegrundande är passerade. Systemet håller inte själv koll på det. 

När du registrerar frånvaron i kalendariet så ska du bocka ur bocken "Frånvaron är semesterlönegrundande". Om den bocken är ibockad så blir all frånvaro semesterlönegrundande i systemet.

CarinaEsp_0-1682667329775.png

 

CiaPia
MEDLEM

Dålig info från Visma, detta går ej att hitta i deras supportloggar. 
Frågan är ju nu hur man rättar, det går tillbaka till 2021 då hon började sin föräldraledighet. 2 semesterårsavslut har skett under tiden & en jäkla massa lönekörningar..

Hej @CiaPia 

 

Tack för att du hör av dig till oss. 

 

Om du som löneadministratör har registrerat fel typ av frånvaro vilket har lett till att frånvaron har blivit semestergrundande istället för ej semestergrundande behöver du korrigera detta så att ackumulatorer och värden som används vid semesterårsavslut ska bli korrekta. Hur du löser det kan du läsa mer om bland annt i hjälpavsnittet Ändra felaktig registrering från tidigare lönekörning. Läs under rubriken Gör korrigering om rätt lön har betalats ut men värden för semester är felaktiga

 

Hur långt tillbaka du ska korrigera är något du bör bolla med ert fackliga avtal. 

 

Ha en fin dag

//Tinna